Julen i tal #6 – sammenhængen mellem gavepapir, kondomer og medister

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

1 rulle gavepapir. 12.000 pakker kondomer …

December er den måned, hvor der sælges flest kondomer. Og medister. En lidt forceret sammenhæng tænker du måske, men alligevel ikke. For mens det kun er en lille del af de 12.000 pakker kondomer, der sælges i december, der bliver brugt helt op, bliver hele 86% af den medister, der indkøbes, rent faktisk spist op. Til sammenligning ryger 60% af de hvide kartofler og rødkål i skraldespanden.

De fleste af os bruger mellem 3.000 og 6.000 kr. på gaver, men kun en enkelt rulle indpakningspapir. Det kan betyde to ting: at vi har overladt indpakningen til butikkerne, eller at vi deler meget små gaver ud. Men kombineret med en stigning på 4.850%, ja næsten 5.000 procent, i salget af badekåber, så giver svaret sig selv. Vi er ikke en nation, der pakker tingene ind. Eller rettere: vi pakker i al fald ikke selv badekåberne ind.

Pakker vi noget ind, er det måske sandheden. For selv i den måned, hvor vi køber flest kondomer, er det kun 5% af os, der vil indrømme det. Så enten lyver vi, eller også kan vi konkludere, at der er 5% af danskerne, der har ekstra meget at smile af i julen.

 Big Data, Small Data, irrelevant info, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Bureaubiz & The Orbit Agency. Sammen med Norstat har vi lavet en analyse, hvor vi spørger et repræsentativt udsnit af danskerne om deres holdninger og adfærd i julen og kombineret det med data fra: Finanshus.dk