Det kører sjældent for DSB, og selv om denne SoMe-data-drevne-julekalender ikke skal handle om de millioner, DSB har brugt på Waterfront eller de milliarder , der er røget på signaler, der er ligeså forsinkede som kystbanen, så kommer vi ikke udenom, hvordan det kører for DSB på de sociale medier.
Og lad os bare starte med konklusionen: ikke på skinner. Uanset om vi lægger alle de negative kommentarer sammen med de positive, så har DSB halvt så mange interaktioner på deres posts som Storebæltsbroen. Halvt så mange… det er da ikke så galt, tænker du: “Folk kommer vel ikke for sent på arbejde for så at hygge sig med DSB på Facebook”. Og ganske rigtigt.
Hvis man går i dybden med de 38 posts, der ankom i december, så er hele 24 af dem film, til forskel fra Storebælt, der postede nul film. Alligevel klarer de 5 billeder af en bro sig som regel bedre end alle DSB’s 24 julefilm tilsammen. Og det på trods af, at de to firmaer stort set har samme antal følgere: Over 50, under 100.000. Lidt kækt kunne man opsummere, at det kun er på stationerne, DSB har travlt i december. På Facebook kan de 24 film kun snige sig op på 70,7 interaktioner pr. post. 1608 totalt.
Til sammenligning har Storebælt 378 pr. brobillede. Og broen topper med et juletræ med hele 810 interaktioner. Anbefalingen til DSB kunne derfor være at droppe videoerne til fordel for brobilleder, men måske man skulle starte et andet sted.
Kigger man under ‘About’ på deres Facebook-sider er Storebæltsbroens “Genvejen, der bringer dig tættere på oplevelser i Danmark” en del mere sexet end DSBs “Transportation in Taastrup”.
Just saying.
Ved at studere forbrugernes adfærd i 746.998.338 SoM e-interaktioner sætter JULEN I TAL tendenser og adfærd i et nyt, lidt sjovere lys. Big Data, Small Data, subjektive analyser, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Orbit Red og INNX. Data fra INNX Social.