Af Peter Engholm 25@mail.dk

Truende overproduktion i Europa har skabt et behov for at styrke danske juletræer som brand.

Danmark er et lille land, men stort, når det gælder juletræproduktion og -eksport. Sidste år blev der således eksporteret 18 mio. juletræer, og nu er markedsføringen af det danske juletræs-brand, Original Nordmann, kommet hjem igen. Hidtil har kommunikationen ligget i Tyskland, men nu har den hjemlige branchesammenslutning valgt nyt bureau.

“Sammenslutningen ønskede et bureau, der var dansk funderet og internationalt orienteret – som havde BtB-erfaring, og som kendte til juletræs-universet. Og jeg arbejdede for 13 år siden på et bureau i Haderslev, der havde netop juletræsfolk som kunder,” siger Claus Kurt Nielsen, kommunikatør og partner i Scandvision A/S.

Det var ham, der blev taget fat i, da branchesammenslutningen – med navnet Grossistforeningen af Juletræer og Pyntegrønt – kunne forudse nødvendigheden af en stærkere dansk branding af juletræer.

“Fra frøet, der hentes i Georgien, er plantet, og til det står på en stadeplads i Europa, går der ni år.

Og allerede nu kan vi se en risiko for en overproduktion i Europa om få år. Derfor skal der opbygges et stærkt brand, der kan fastholde prisen, når markedet eksploderer. En pris, der er sammensat af 75 pct. træ og 25 pct. alt muligt andet, som ikke kan kopieres i andre lande,” siger Claus Kurt Nielsen.

Scandvisions samarbejde med grossistforeningen består i en femårig performance-baseret aftale, som er ganske nem at gøre op. Alle Original Nordmann har et identifikations-mærkat, og alle de virksomheder, der ønsker at være med i brandingprojektet, betaler en marketingafgift pr. solgt træ.

Denne marketing er altså kommet på danske hænder igen – og dog: For 25 pct. af Scandvision er ejet af det svenske bureau, som man tog navn efter. De resterende 75 pct. ejes af Claus Kurt Nielsen, Peter Eyermann, der er adm. direktør, og Martin Hoffland Jørgensen, der er kreativ direktør.

Bureauet, der ligger på Kultorvet i København, har netop kunnet fejre ét års fødselsdag.

“Vi var en flok personer med mange år i reklame- og kommunikationsbranchen, der ønskede at skifte vandet ud. Scandvision i Malmø ville gerne med, og vi kunne godt se fordelen i at være en del af noget større – vi er nu 7 personer i København, og med Malmø og nu også Stockholm er det samlede Scandvision oppe på 50 medarbejdere. Vi opererer hovedsageligt i BtB og ønsker i den forbindelse også gerne et ben i Tyskland, derfor vil vi – om alt går vel – snart åbne et tysk kontor,” siger Claus Kurt Nielsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club