Jyllands-Posten har skilt sig af med 10 bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Uncle Grey er nu avisens ubestridte bureau efter, at avisens marketingchef har saneret ud blandt mere end 10 bureauer op til kampagnen for overgang til tabloid.

JPs payoffs “Livet er lettere, hvis du ikke siger din mening” og “Ordet er dit” dækker over en indsnævring – ikke bare formatet, fra broadsheet til til tabloid, men også feltet af bureauer, så det nu er Uncle Grey, der er morgenavisens ubestridte bureau.

“Da jeg tiltrådte som marketingchef havde vi 20 trykkerier og 11 reklamebureauer. Det gav hverken en ordentlig pris eller et ensartet udtryk,” siger Karsten Jeppesen fra Jyllands-Posten.

Leadbureaet hed Publicis frem til 2006, hvor Bates Y&R kom til og stod bag fremstødet for JPs magasiner. Siden 2007 er Uncle trådt tydeligere frem:

“Vi havde længe samarbejdet med Uncle om Aurora og JP Århus. Siden har de været med til at lancere vores elektroniske avis, JP2, og epn.dk. Og nu er Uncle også med på det strategiske niveau i forbindelse med den aktuelle kampagne, hvor vi kører et alvorligt budskab på TV 2 og lysner det lidt på print – med Nelson Mandela som surfer,” siger Karsten Jeppesen.

Han tilføjer, at avisen udover Uncle kun samarbejder med 1-2 grafiske bureauer, der udelukkende tager sig af mindre opgaver.

“Vi havde umiddelbart tre kampagneveje at vælge imellem: format, indhold og værdibaseret. Vores konkurrenter havde allerede været der med formatkampagnen, og en indholdskampagne kunne være logisk nok, men det værdibaserede blev valgt, fordi Jyllands-Posten om nogen kan stå inde for, at måden at udvikle et demokrati på er at sige ting uden frygt for omkostninger,” siger Karsten Jeppesen.

Jyllands-Postens fremstød gør i øvrigt nok en gang Århus til avis-slagmark, fordi Århus Stiftstidende netop nu går i offensiven med en kampagne, der skal vise stiften som offensiv og bidsk.

Til Mediawatch siger Midtjyske Mediers chefredaktør Dorthe Carlsen:

“Jeg kan fuldstændig afvise, at vores kampagne for Århus Stiftstidende er et modtræk til Jyllands-Postens kampagne. Vi har planlagt den i 100 år og en madpakke”.