”Don’t forget to be awesome!” lyder opfordringen fra Auroraprisen 2012 – den 42. uddeling af det uofficielle DM i print.
Men i år er det ikke de unge, der får chancen for at vise awesome-hed, for arrangøren – Jyllands-Posten – har i år droppet Aurora Youngsters, der hidtil har været udstillingsvinduet for unge, hvilket i denne forbindelse er under 30 år.
Små 600 arbejder blev indsendt til Auroraprisen, og heraf næsten halvdelen i Youngsters-kategorien. Det har gjort kategorien til en af de mest populære konkurrencer blandt unge kreative herhjemme.
”Vi udvikler løbende Aurora-prisen, og i år har vi alene fokus på kernen: At hylde de kreative kampagner, som finder vej til spalter og sites. Vi lægger desuden stor vægt på samarbejdet mellem de kreative og kommercielle parter, som jo i fællesskab får kampagnerne til live. Youngsters har været fiktive kampagner, der aldrig har resulteret i indrykninger,” siger Jacob Schmidt, der er bladsalgschef og konstitueret marketingchef på Jyllands-Posten.
En anden ændring i forhold til sidste år er, at den fysiske del af arrangementet droppes til fordel for en online-markering af vinderne. Jacob Schmidt afviser imidlertid, at Youngsters-lukningen og farvel til et større, fysisk arrangement dækker over en spareøvelse.
”Det samlede budget er det samme som sidste år. Den økonomiske ramme er den samme, men vi prøver konstant at finde den form, der giver bedst mening for Auroraprisen. Således er print og online i år blevet udvidet med mobil, der jo er en stor platform,” siger Jacob Schmidt.
De øvrige kategorier er ikke ændrede – og så alligevel, for i år er der ikke på for hånd defineret kategorier. Juryen skal således ikke kun vurdere de indsendte arbejder, men også placere dem på rette hylde.
Deadline for deltagelse i Auroraprisen 2012 er den 17. oktober kl. 16.00, og den 15. november kl. 12.00 offentliggøres vinderne.