Jysk: Svært at måle effekten af de sociale medier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Jysk fortæller om deres brug af sociale medier, som har en kommerciel bagtanke, men som man endnu ikke kan sætte tal på.

I slutningen af 2012 oprettede Jysk en stilling som social media manager og Anders Lunde fik opgaven at tage sig af dialogen på de sociale medier.

Organisatorisk har Jysk oprettet en styregruppe med chefer inden for bl.a. marketing, salg og PR og Anders Lunde fortæller til avisen om et par eksempler på, hvordan Jysk bruger de sociale medier :

En produktchef var interesseret i at undersøge forbrugernes holdning til om sengesæt skulle være med knapper eller lynlåse. I gamle dage, var det sket med en spørgeskemaundersøgelse i butikkerne, nu kunne man gøre det meget nemmere via de sociale medier.

Og her da fodboldsæsonen startede skrev Jysk, at de havde sengesæt med f.eks. FC Barcelona og Manchester United.

“Vi gør jo ikke udelukkende det her for vores jyske, blå øjnes skyld. Der er selvfølgelig en kommerciel bagtanke, og vi måler rigtig meget på resultaterne. Hvor engagerede er vores brugere? Og hvor meget køber de f.eks. på jysk.dk?”, siger Anders Lunde til avisen.

Han kan dog efter ni måneder ikke sætte tal på , hvordan brugen af Facebook påvirker bundlinjen hos Jysk, skriver Børsen (Børsen Digital, p. 8).