Jysk vil sejre på onlinemarkedet

Peter Engholm
25@mail.dk

Internethandel øger loyaliteten, og nu er Jysk klar med onlinesalg. Det har taget halvandet år at udvikle, men Jysk er stadig i den hurtigste halvdel blandt detailkæder.

For en gennemsnitlig utålmodig københavner i 2010 kan det virke trægt, at Jysk først nu er på banen med en netbutik – en butik, der har taget halvandet år at udvikle og systematisere, og som først forventes at rulle fra Danmark og videre ud om et lille års tid.

Dagbladet Børsen bringer nyheden om dyne-imperiets indtog i den virtuelle verden – og sætter tingene i perspektiv, for blandt tekstilkæder er det kun omkring hver tredje, der har salg på hjemmesiden, og blandt alle brancher inden for detail har blot 40 pct. salg på hjemmesiden.

Den virtuelle verden skal i øvrigt tages bogstaveligt, for ambitionen er at være den foretrukne handelsplads – globalt – på området “sleeping and living.”

Eksperter nøjes ikke med at bakke Jysk-tiltaget op, men spår det også pæne sejrschancer.

“Jysks potentiale på nettet er stort. De har den kæmpestore fordel at være en velanskreven virksomhed,” siger Peter Mølkjær, partner i Deloitte.

Michael Skou, markedsdirektør i Retail Institute Scandinavia, peger på, at forbrugere både bruger nettet og de fysiske butikker – førstnævne når sidstnævnte er lukket. Men netbutikken er også en mulighed for at knytte stærke bånd til sine kunder.

“Internethandel øger loyaliteten. Vi kan se, at hvis kunderne først en gang har gennemført en transaktion online, er de meget mere loyale mod den onlineoperatør, end de er over for de fysiske butikker,” siger Michael Skou.

Han tror, at et år på hjemmebanen er nok for Jysk til at have samlet de erfaringer, der gør en videre færd mulig. En simultan åbning på en lang række markeder bryder let sammen, og så skuffer man sine kunder, påpeger markedsdirektøren.