Jyske Bank driller Danske Bank i annonce

peng

En annonce, der har været tre uger undervejs, prikker til både Danske Banks “New Standards”-og Nykredits blues. Til kanten, men ikke over stregen, lyder en vurdering.

Drille-annoncen fra Jyske Bank – i drille-nisse vejr: Gråt og med snefnug …

Danske Bank har fået på puklen for ”New Standards” og justerede i sidste uge kampagnen efter kritik af et billede fra Occupy-bevægelsen.

Nykredit er også ude med en ny kampagne – med bluesbandet, der synger en sang om deres bank, der er blå.

Sidstnævnte har ikke fået ørene i maskinen som Danske Bank, men det forhindrer nu ikke Jyske Bank i at prikke til begge de blå banker.

Det sker med en helsides-annonce i Berlingske – blå, naturligvis, med teksten “Don’t be blue…” og et Jyske Bank-logo, der titter frem i hjørnet: “… we speak Danish”.

Til Business.dk siger Jyske Banks direktør for kommunikation og markedsføring, Frank Pedersen,  at annoncen har været tre uger undervejs:

“Vi vil selvfølgelig gerne signalere, at der er et anderledes og uhøjtideligt alternativ til de blå banker som Danske Bank, Nordea og Nykredit. Og så betyder “blue” selvfølgelig også, at man ikke skal være ked af det. Der er selvfølgelig altid nogle kunder, der kunne tænkes at være utilfredse, og dem forsøger man jo altid at appellere til, når man laver markedsføring. Det skal forstås med et glimt i øjet,” siger han.

Kresten Schultz Jørgensen, adm. dir. i Lead Agency, finder reklamen vellykket, men understreger over for Business.dk, at den slags er en balanceakt.

“Hele Danmark snakker om Danske Bank lige nu, og derfor synes jeg ikke, at der er tale om, at man træder på nogen, der ligger ned. Der er i mine øjne lige så meget tale om, at de sender et signal ind i en diskussion, som foregår lige nu,” siger Kresten Schultz Jørgensen.