København er Danmarks reklamehovedstad – det er der næppe nogen, der vil modsige. Men er det også her man finder de modigste kunder?
Det spørgsmål kan man passende stille på en dag, der byder på et nyt eksempel på jyske købmænd, der tør satse stort.
Tidligere har man set Bestseller-brandet Only udkomme med The Liberation – en decideret overdådigt prisvindende reklame skabt af UncleGrey – med en guldløve i Cannes som det fornemste. Noget, som kun få danske annoncører og bureauer oplever.
I februar annoncerede undertøjsmærket JBS så, at man har indgået en aftale med en af verdens største – og dyreste – fodboldspillere, Ronaldo fra Real Madrid om at gå i luften med en ny kollektion under hans navn. Helt givet en satsning – og et egentligt samarbejde, ikke at forglemme – af de store.
Og i dag er der så premiere på en stor satsning fra et andet Bestseller-brand, Jack & Jones, der har købt Hollywood-skuespilleren, Christopher Walken, til at optræde for deres Premium-brand – i kampagnen Made from cool.
Det er første gang, han optræder i reklamesammenhæng, og selv om ingen beløb er oplyst, så er det hævet over enhver tvivl: Han koster naturligvis knapper – for nu at blive i skrædder-biksen.
Kampagnen beskrives da også som Bestsellers hidtil største.
Men er størst også godt? Bliver en kampagne federe af at have Christopher Walken i hovedrollen?
Nej, ikke i sig selv … kunne man godt indlede et svar med, men dykker man dybere ned, så må man rette det til et rungende ja.
&Co’s kreative direktør, Thomas Hoffmann, forklarer:
”Enhver kreativ ved af erfaring, at en kampagne typisk er resultatet af en række kompromiser og det muliges kunst. Men Made from cool er en kampagne – og en kunde – hvor overliggeren blev sat højt fra begyndelsen – og hævet løbende siden.”
Sætningen Made from cool blev udtænkt af &Co, og hvorfor ikke lade verdens mest cool mand sy tøjet, spurgte bureau og kunde hinanden. Flere lister over cool mænd blev skrevet ned, uafhængigt af hinanden, og øverst på alle(s) lister stod Christopher Walken – manden, der aldrig tidligere havde medvirket i en reklame.
Det forhindrede imidlertid ikke parterne i at tænke videre – og undervejs i processen stå i den mildt sagt sjældne situation at takke nej til Hollywood-stjerner – og de udviklede sammen et univers, der forenede tøjfabrikation og coolness, og skræddersyede det – ja, sådan formuleres det – til Christopher Walken.
Det målrettede forarbejde lagt sammen med hyren og 3-4 måneders snak og forhandlinger med Walkens agent understregede ikke kun viljen og modet hos den jyske kunde, men forklarer også den udløsning, der ramte &Co, da Christopher Walken underskrev aftalen:
”Vi dansede rundt på bureauet. Og hoppede en del. Og lige så glade og benovede, vi var over underskriften, lige så svært var det at skulle holde mund så længe,” siger Thomas Hoffmann.
Made from cool-kampagnen har været 13 måneder undervejs – selve optagelserne varede to dage. Her blev Christopher Walken – der også endte med at sige ja til at flyve til København – spurgt, om han eventuelt, måske, kunne gi’ et dansetrin – velvidende at manden er en fabelagtig danser. Jah, joh, hvis stemningen er rigtig, lød det henholdende svar fra stjernen … der senere hen i forløbet gav et par prøver på nogle moves.
”Det gav os et positivt problem. For nu skulle vi have musik med, og det var egentlig ikke planen. Musikstylist Jesper Gadeberg kom med ni bud på cool musik, og øverst på denne liste var Nick Cave og ”We Real Cool” – og han havde kun medvirket i 1-2 reklamer før. Men også her lykkedes det – hans agent svarede, at Mr. Cave syntes om konceptet og sagde ok til at være med,” siger Thomas Hoffmann.
Man anede, at der var noget større i gærde, da den jyske købmand i sidste uge inviterede til ”Et eksklusivt preview på vores efterårskampagne Made from cool” i Nimb Vinotek i København. Sådan markerer man næppe udgivelsen af en tilbudsavis – al respekt for den klassiske, taktiske disciplin, naturligvis.
At satsningen er stor, blev understreget ved previewet, hvor Anders Gam, Jack & Jones-direktør for Indkøb og design, sagde:
”Dette er en milepæl i Jack & Jones’ historie. Jeg håber, I ka’ li’ det – ellers er vi fucked”.
Jack & Jones har erhvervet rettighederne til at bruge Christopher Walken-reklamerne i 65 lande – i 6 måneder.