JYSKs marketingdirektør åbner for nye bureausamarbejder

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Lige nu har Jysk især brug for bureauer med B2B-erfaring og landespecifik erfaring med branding. Men Michael Gade gider ikke folk, der tror, de ved noget.

Jysk er i gang med at ændre navnet Dänish Bettenlager til Jysk i butikker i bl.a. Østrig, og på et senere tidspunkt også i Tyskland.

Det betyder en kæmpe marketingøvelse for Jysks marketingafdeling, som for nyligt med sammenlægningen af Dänish Bettenlager og Jysk har fået marketingansvaret i disse lande med marketingdirektør Michael Gade i spidsen.

Men det betyder ikke, at der ikke også er fokus på andre områder hos Jysk. Jysk har f.eks. et strategisk mål om at B2B-salget skal øges markant med en række større initiativer.

Det fortalte Michael Gade på et bureaulederseminar hos Creative Club for nylig.

“Jeg gider ikke folk, der tror de ved noget”
Jysk arbejder med flere bureauer, bl.a. Zupa, Dentsu Aegis Network, Brandmovers etc., men med et marketingbudget på 2 mia. kr. er Michael Gade altid åben overfor nye samarbejdspartnere.

Det betyder dog ikke, at man bare kan ringe til ham og forvente at få taletid:

”Jeg gider ikke, at et bureau ringer og spørger om de må komme forbi. De skal have sat sig ind i Jysks forretning, og kunne dokumentere, at de har noget viden. Vi bruger meget data og fakta. De samme krav stiller jeg til bureauer. De skal vide, hvad de taler om. Jeg gider ikke folk, der tror de ved noget,” sagde Michael Gade på bureaulederseminaret.

Han fortsatte:

”Hvis man vil have fat i mig, så er det jo fedt at vide, at vi netop nu skal i gang med at øge vores btb-salg, så hvis man kan dokumentere noget marketingviden inden for btb-viden, er jeg interesseret.”

Interesseret i branding cases fra fokuslande
Samtidig er han interesseret i at tale med samarbejdspartnere, der har lavet branding cases i fokuslande for Jysk.

”Vi sætter en gang imellem ekstra strategisk fokus på udvalgte lande for virkeligt at trimme indsatsen og sætte gang i væksten. Her vil det være meget relevant med bureauer, som sidder inde med landespecifik viden. Sådan en øvelse har vi f.eks. været igennem for nyligt i England – eller da vi åbnede i Rusland,” fortalte Michael Gade på bureaulederseminaret.

Michael Gade fortalte endvidere, at Jysk kommer til at øge marketingbudgettet næste år, og det kan også øge behovet for flere samarbejdspartnere.

”Jeg er åben for at øge bureausamarbejdet, men det er vigtigt, hvis vi inviterer andre bureauer ind, at det giver mening i forhold til vores eksisterende bureauer.”

Samtidig nævnte Michael Gade, at det er helt i orden med ham, hvis hans samarbejdspartnere arbejder med andre, der er på samme marked som Jysk, så længe bureauet kan dokumentere, at de kan holde arbejdet og kompetencerne adskilt. Men han har alligevel et godt råd:

”En af de ting, jeg har oplevet, som ikke ligefrem øger sandsynligheden for at blive samarbejdspartner med os, er når man i en pitch viser en case, som man ikke selv har haft det strategiske ansvar for, men blot synes er spændende eller relevant.”

Jysk har i øvrigt netop meldt ud, at de har øget deres omsætning med 7,6 pct. i det netop afsluttede regnskabsår, til trods for at ca. 2.000 butikker var lukket i marts og april på grund af coronavirus.