Kæmpe slagsmål mellem Google og Facebook under opsejling

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hvis Facebook skal være 100 milliarder børs-dollar værd, så lægger det op til en direkte konfrontation med Google, vurderer mediabureaudirektør.

Spekulationerne har floreret længe, men meget tyder på, at det sker nu: Facebook skal børsnoteres.

Det er i hvert fald hvad flere aviser skriver, og de citerer også aktieanalytikere for en vis skepsis over for, hvad Facebook egentlig er værd.

Forventningen lyder på en børsværdi på omkring 100 mia. USD, men sat i forhold til en indtjening på ca. 2 mia. USD, bliver det en meget dyr aktie, hvor man skal have meget store forventninger til selskabet, hvis man skal købe den.

Men det er jo også noget helt nyt, og kan talmennesker som aktieanalytikere se sådan et potentiale? Kunne de se Googles potentiale, da dette selskab var helt nyt?

Måske, måske ikke. Spørger man en anden type ekspert, Mindshares adm. dir., Martin O. Rasmussen, så er der dog ingen tvivl om, at han ser Facebook som en aktie, hvor risikovilligheden skal være stor, hvis man skal købe den.

“Der er ingen tvivl om, at Facebook har opbygget en enorm base, og at det er det medie, man bruger mest tid på. Men deres store udfordring er – og har længe været – hvordan de skal kapitalisere på de mange brugere,” siger Martin O. Rasmussen og fortsætter:

“De er begyndt på det gennem en række forskellige initiativer – bl.a. gennem den såkaldte edge-ranking, der er en slags formel lige som Googles algoritme, der har betydning for, om man kan få sine posts ud – ikke bare til sine egne fans og men også fansenes fans og venner. Det er i dag blevet meget svært, og det betyder, at man skal købe sig adgang hos Facebook.”

Martin O. Rasmussen er enig i, at en af udfordringerne sammenlignet med Google er, at Facebook er et socialt medie, og at der derfor er grænser for, hvor kommercielt brugerne vil acceptere, at mediet bliver.

“Grundlæggende er forbrugerne ikke mere negative over for reklamer i forbindelse med sociale medier, end de er i forhold til andre medier, men nøglen er selvfølgelig relevans,” siger Martin O. Rasmussen.

Han ser dog det store spørgsmål et helt andet sted end forbrugernes accept af sammenblandingen af det kommercielle og sociale indhold.

“Der er ingen tvivl om, at der i dag sker en sammenblanding af almindelig search og social search – og at det kommercielle bliver mere og mere integreret i sociale medier,” siger Martin O. Rasmussen og fortsætter:

“Google har search, men ikke meget socialt. Facebook har det sociale indhold, men står ikke stærkt på search. Google investerer i øjeblikket gennem Google+ meget i at få en position på det sociale område ud fra den erkendelse. Der er for mig ingen tvivl om, at Facebook skal bruge nogen af de mange penge fra en børsintroduktion på at blive en mere kommerciel organisation, på udvikling og på opkøb for at matche Google.

Hvis Facebook skal øge deres indtægter så meget, at de kan forsvare en så betydelig børsværdi, så er det først og fremmest Googles omsætning, der er i skudlinjen, og derfor er de to på vej ind i et kæmpe slagsmål – med Microsofts Bing søgemaskine som allieret på Facebook-siden.”

Martin O. Rasmussen erkender dog samtidig, at det er mere end svært at forudsige, hvordan det kommer til at gå. Af mange årsager. F.eks. kan fdet være svært at forudsige, hvor grænsen for orbrugernes accept af kommercielle budskaber på sociale medier går. Og der er også en offentlig regulering, der kommer til at spille en rolle.

“At Facebook skal respektere, at forbrugerne ejer deres data, er ikke det vigtigste. Der arbejdes med hele persondata lovgivningen, og det kan få meget vidtrækkende indflydelse på salgsmålet om search og sociale medier,” siger Martin O. Rasmussen.