Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Sunrise, Maxus og Gorm Larsen & Partners skal stå for markedsføringen af Boxers landsdækkende digitale tv-net.

På den ene side har man størstedelen af den danske befolkning som målgruppe, når det nye digitale jordbaserede tv sendenet skal sælges ind.

“På den anden side er der tale om en meget kompleks opgave, fordi kunderne skal findes i mange forskellige målgrupper med vidt forskellig tilgang til produktet. Derfor kan man ikke komme ud med en “one size fits all”, og det gør det til en meget spændende opgave”, siger adm. dr. Niels Viby fra mediabureauet Maxus.

Han kan sammen med Sunrise og Gorm Larsen & Partners glæde sig over, at disse tre bureauer nu skal hjælpe Boxer med en opgave, der forventes at blive et kæmpebudget.

Boxer er valgt som gatekeeper og skal derfor investere en milliard kroner i opbygningen af nettet. Om hvor stor en andel af investeringen, der skal gå til markedsføring, sagde adm. dir. Steen Ulf Jensen i foråret til Bureaubiz:

“En væsentlig større andel end 5 pct., naturligvis. Men hvor meget større kan jeg ikke sige endnu. Vi afventer radio- og tv-nævnets afgørelse på informationskampagnen. Når udbuddet er afsluttet, og vi har fået et indblik i kommunikationen, kan vi blive mere konkrete”.

Radio- tv-nævnet har afsat 50 mio. kr. og Boxer kommer således til at bruge en del mere. I Henhold til Gallup Adfact brugte de andre operatører, Yousee, Telia Stofa, Canal digital og Viasat, omkring 100 mio. kr. på reklame i 2007.

Sunrise skal tilrettelægge den overordnede kampagne, mens Gorm Larsen & Partners skal stå for butiksaktiviteterne.

Om den nye kunde indebærer en opnormering hos Sunrise, kan adm. dir. Michael Sølling endnu ikke udtale sig om.

“Hvad Boxer konkret kommer til at betyde for Sunrise skal vi lidt længere hen i processen for at kunne tage stilling til. Der er jo også flere bureauer i spil. Men umiddelbart er vi gearet til at kunne tage en kunde som Boxer ind”, siger Michael Sølling.

Han roser i øvrigt Boxers tilgang til valg af bureau.

“De har søgt at etablere en hverdags-agtig dialog, hvor vi har haft fokus på den strategiske diskussion frem for at bede om et kreativt oplæg. Det har været meget professionelt”, siger Michael Sølling.

Lukningen af det analoge signal vil umiddelbart berøre 15-20 pct. af husstandene, som Boxer derfor skal have fat i. Men det sker allerede i skarp konkurrence med først og fremmest parabol-udbydere.

“Men der er et stort potentiale spredt ud over en række andre segmenter. Som f.eks. husmoderen i Hellerup, der er træt af parabolen på taget og sommerhus-segmentet i Nordjylland. Segmenterne er så forskellige, at det bliver en stor udfordring at tilrettelægge kommunikationen til dem”, siger Niels Viby.

Maxus er i øvrigt også med i håndteringen af budgettet fra Radio- tv-nævnet.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club