Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om den kreative industri, der er den største erhvervsklynge i København og står for mere end en tiendedel af væksten i hele landet. Samt om TDCs privatkundedirektør, der mener, TDC har været for dårlig til markedsføring.

København skal satse på de kreative industrier, hvis København skal have øget vækst og beskæftigelse i fremtiden.

De foreløbige tal fra en rapport fra FORA under Erhvervs- og Byggestyrelsen tyder på, at hvis København skal have øget vækst og beskæftigelse i fremtiden, så skal der satses på de kreative industrier.

Reklamebranchen hører sammen med medier, film, design, arkitektur, biblioteker og museer under betegnelsen “kreativ industri”, som er den absolut største erhvervsklynge i København.

Den kreative industri er cirka 20.000 ansættelser større end den næststørste erhvervsklynge, som er den finansielle sektor. De kreative industrier beskæftigede i 2008 60.000 ansatte i København og omsatte for mere end 20 milliarder kroner.

Men også i Danmark som helhed, har de kreative brancher stor betydning. Forlæggere, filmproducenter og andre kreative faggrupper leverer en stor del af væksten i Danmark. De står nemlig for mere end en tiendedel af væksten i Danmarks økonomi.

I 2008 stod de kreative erhverv for 11,8 procent af værditilvæksten i Danmarks økonomi samt for 7,6 procent af beskæftigelsen.

Sammenlignet med andre lande er det et højt tal viser nye beregninger fra Erhvervs- og Byggestyrelsen og Center for Kultur – og Oplevelsesøkonomi.

For at gøre hovedstaden endnu mere attraktiv for kreative iværksættere og virksomheder, er Københavns Kommune i gang med at søge om at blive udnævnt til “World Design Capital” – verdens designhovedstad i 2015 (Jyllands-Posten Lørdag Kultur, p. 6).

 

TDC skal væk fra lavpris

TDC har været for dårlig til at markedsføre, hvad det store moderselskab kan levere. Derfor skal fokus væk fra lavprisselskaberne. Det siger den nye svenske privatkundedirektør, der mener, at TDC skal vise sig værdig til kundernes tillid ved at gøre det klarere, hvad man betaler for.

“TDC-varemærket har en konkurrencekraft, men vi er nødt til at flytte TDC fremad, så varemærket ikke drukner i lavprismærkerne, og vise kunderne, alt hvad de får hos os”.

“Priskrigen har ikke været sund” fortsætter han, “og den har ikke været god for hverken branchen eller kunderne. Alt handler om at få nye kunder. Derfor er vi nødt til at tage et skridt tilbage og tænke på, hvordan vi kan være de mest kundeorienterede”.

“Vi skal vise os værdige til at levere ydelser til kunderne. Hvis vi får et godt renommé, sælger vi også mere”, slutter Anders Jensen, der siden marts i år er ny topchef for hele TDCs privatkundemarked. (Berlingske Business, p. 14).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club