Af Victoria Dahl Understrup, victoria@bureaubiz.dk

Den fagansvarlige på Reklamelinjen jonglerer med reklamer før internettet, den klassiske TV-reklame og sociale medier, når han skal vælge den reklame, han allerhelst selv ville have lavet.  

Kaare Grundtvig har været i reklameverdenen siden han var 19 år gammel. 35 år er det blevet til indtil videre. Efter DRB-skolen, art director hos Lintas, DDB Needham og Republica og i dag fagansvarlig på Reklamelinjen, er Kaare Grundtvig blevet eksponeret for mange reklamer gennem tiden. Fra sociale medier, før internettet og også før TV-reklamer. 

“Jeg var selv ung i 90’erne, da den traditionelle reklame for alvor peakede. Fra det årti kan jeg nævne utrolig mange gode kampagner, og i øvrigt var det også det årti, der formede mig,” siger Kaare Grundtvig og uddyber: 

“På den anden side har jeg min skole, Reklamelinjen, hvor vi argumenterer for en anden måde at skabe kampagner på. Den Handlende Idé er vores filosofi, og den går egentligt helt imod min egen baggrund. Filosofien går ud på, at du skal handle i stedet for at postulere noget. Den handling, du så skaber, kan du så tale eller kommunikere om med dit publikum efterfølgende.”

Og deraf kommer valget af, hvilken reklame, han gerne ville have lave: The Final Goodbye. Produceret af et ungt bureau, N’fellows.  

“Det er en meget lille kampagne med en billig og simpel idé til Game of Thrones. Men jeg synes, den har en storhed i sig selv.”

   

Hvad går kampagnen ud på? 

“Den går ud på at hylde serien ved at lade Vor Frelser Kirkes klokkeorgel spille temaet fra serien. På en måde et farvel til serien. En begravelse, som de kalder det.”

Hvad tænkte du første gang, du så den? 

“Da jeg hørte om deres idé første gang var min reaktion ‘Kan man virkelig få Vor Frelser Kirke til at gøre det?’. Og dét i sig selv er utrolig sjovt. Jeg går tit forbi kirken og lægger netop mærke til, når den spiller noget udenfor repertoire, og synes det er sjovt i sig selv. Den spillede også Kim Larsen, da han døde. Den er et talerør, og det er godt set, at kirken rent faktisk er et medie.”

Hvorfor ville du ønske, at du havde lavet den? 

“Jeg har selv en angst for eksekvering af kampagner. Specielt, hvis det er en kompleks idé. Man kan tit tabe en rigtig god idé i eksekveringen, men denne idé er gennemførlig og sjov samtidig. Det kan jeg godt lide. Og så koster den 0 kroner at gennemføre. Det er også ret vildt,” fortæller Kaare Grundtvig og tilføjer: 

“Håndværksmæssigt har den også en tonalitet, der passer til serien. Altså fantasy-universet, som passer på en kirke og et klokkeorgel.”

Hvad er din yndlingsdetalje i forbindelse med kampagnen? 

“At en organist spiller temaet for Game of Throne i et kommercielt øjemed og så i en kirke, der er ret ophøjet. Jeg synes det er sjovt, at man kan få folk med på noget, som ikke umiddelbart ligger lige for. Men hvis man bare spørger, så er folk mere friske, end man skulle tro. Det er meget opmuntrende.”

Er der noget ved kampagnen, som du synes kunne være gjort endnu bedre?

“Kampagnen har en PR-værdi, der kan løbe løbsk redaktionelt. Og derfor kunne PR-delen måske være større. Men det ved jeg intet om, og det er jo det spørgsmål, man spørger sig selv om hver gang med disse typer kampagner.” 

Har du brugt kampagnen som inspiration til noget af dit eget arbejde?

“Vi vil sikkert referere til den gennem Reklamelinjen,” siger Kaare Grundtvig og tilføjer:  

“Vi leder hele tiden efter ‘greb’, man kan gentage. I denne sammenhæng er ‘grebet’ en ide, der har samtaleværdi og derfor kan springe ud i det redaktionelle rum og få et liv der. Det er inspirerende.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club