Kæmpebryster blev for meget. Ungdomskampagne lukker

Peter Engholm
25@mail.dk

En tre år gammel plakat har fået nyt liv i form af forargelse. En kommune klippede i en plakat fra Kræftens Bekæmpelse og lod den være blikfang på en Facebook-side. Dårlig idé. Og bureauet?

En illustration af et kvindeligt frontparti – med teksten ”Hvem har skolens bedste lunger?” – har vakt forargelse på Facebook. Her har Frederiksberg Kommune haft en anti-rygekampagne rettet mod unge, med illustration og tekst som blikfang. Og fanget blikket – dét har den gjort.

”Under lavmålet” lød skudsmålet fra en Facebook-bruger i en protest, der hurtigt fik medvind, både i antal støtter og kommentarer, bl.a. ”Det mest patetiske generationsmisforståede forsøg på at nå en målgruppe”.

Dén greb lokalpolitikere fra S og SF til at kalde Frederiksbergs brug af tegning og tekst for nedladende, sexistisk og underlødig.

Borgmester Jørgen Glenthøj (K) støtter, at man tænker ud af boksen, når det gælder om at holde unge røgfri, men billedet går over grænsen for, hvordan Frederiksberg Kommune kommunikerer. Derfor er billedet nu fjernet fra Facebook-siden, og borgmesteren sparker diskret bolden videre ved – til Bladet Frederiksberg – at oplyse, at ”billedet i øvrigt stammer fra Kræftens Bekæmpelse”.

Et opkald til Kræftens Bekæmpelse perspektiverer imidlertid sagen:

”Billedet er taget fra en plakat, vi lavede i 2009. Men der er sakset i plakaten, for nederst har vi en tekst om at få foretaget en kulilte-test. Vi bruger den til rygestopevents på ungdomsuddannelser, og vi har i de år, vi har brugt plakaten, ikke fået nogen negative kommentarer,” siger Per Kim Nielsen, projektchef i Projekt Unge & Rygning i Kræftens Bekæmpelse.

Han oplyser, at man ofte samarbejder med kommuner om kampagner, men at der ikke er noget samarbejde med Frederiksberg Kommune i den konkrete sag.

På Facebook opfordrer flere kommunen til at fyre ”det friskfyrsagtige reklamebureau, som har solgt jer et kæmpe tegneseriebryster som blikfang i en kampagne til unge”.

Men der er intet bureau at fyre.

”Vi har selv udviklet kampagnen, som Forlaget Chili illustrerede og satte op. Vi tænkte ”Arh, går den?”, men når det er en plakat, der skal hænge på ungdomsuddannelser, så skal den vække opmærksomhed. Og når vi forklarer sammenhængen med kuliltetesten på plakaten, så får plakaten en ”hey-see-so” effekt,” siger Per Kim Nielsen.

Han peger på andre tiltag, der sagtens kunne vække forargelse, men som ikke har gjort det:

”Vi har bragt teksten ”Her ryger potensen” til et billede af en mand, der sidder med knækket cigaret. Det gør i virkeligheden grin med mænd, og det er typisk kvinder, der tager postkortet med hjem til manden for at drille ham.”

Han suppleres af Niels Them Kjær, der er projektchef og ansvarlig for Kræftens Bekæmpelses rygestopprojekt:

”Når denne plakat bliver taget ud af sin sammenhæng og kommer ud til en bred offentlighed via Facebook, så er det dynamit – det har vi kunnet se,”

Det har været fremme, at Frederiksberg Kommunes tiltag har været rettet mod skolebørn, men kommunens kampagne er – i lighed med kampagnen fra Kræftens Bekæmpelse – rettet mod ungdomsuddannelser.

Plakaten – inkl. kulilte-test teksten – koster 10 kr. og kan bestilles her.