At begravelser trækker tårer, er normalt. At en kampagne fra et selskab, der sælger begravelses-forsikringer, gør det samme, er derimod stærkt usædvanligt.
Juryen i Media Lions i Cannes blev rørt og gav Dela – og Mediavalue sammen med Ogilvy & Mather – en Grand Prix for kampagnen ”Why Wait Until It’s Too Late?”.
Ved begravelsen får den afdøde af gode grunde aldrig de kærlige ord fra familie og venner at høre – men nu skulle det være: Få ordene sagt i tide.
Folk fik mulighed for at få optaget en besked til deres elskede og afspillet på skærme forbeholdt reklamer – eller fortalt dem det live.
Avis-annoncer blev indrykket med ét ord ”Dear” med plads til at udfylde den tomme plads med kærlige ord, og en tv-kanal blev Dela – og folkets – for en dag, så det gode, personlige budskab kunne blive spredt.
Begravelses-forsikringen gjorde, konstaterer casevideoen, for en stund Holland lidt mere elskelig
”Det handler egentlig om død, men det vendte Dela om. Det var generated content via en dialog med medborgerne. Kort sagt: En følelsesbetonet sag fra en virskomhed, som man ikke forventer følelser fra,” konstaterede juryformanden Jack Klues, formand for Vivaki.
Han tilføjede:
”Kampagnen rørte os, den var menneskelig, og ideen – båret af en strategisk indsigt – skinnede igennem det hele. Og med en komplet mediaplan: Styrken i helheden blev understreget af, at hvis man fjernede ét element, ville hele indsatsen halte lidt.”
At der var mange medie-platforme involveret, er nu ikke afgørende for en stærk Media Lion.
En guldvinder – og kandidat til Grand Prixen – var den peruvianske case fra det tekniske universitet, der klarede sig med én eneste eksponering: Et billboard, der kan lave drikkevand ud af luftfugtigheden.
Egentlig var det en indsats, der skulle hverve elever til uddannelsesinstitutionen, men som løste et konkret problem for lokalbefolkningen: Mangel på drikkevand.
Billboarden producerede næsten 10.000 liter rent vand i løbet af tre måneder, og juryen gav guld til Media Connection BPN og Mayo Draftfcb for at give noget tilbage til samfundet.