Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Scandlines har efter en bureaurunde placeret sig hos et bureau, hvor man også har et andet rederi som kunde.

Engang stod Scandlines bag en af de mest populære reklamekampagner med de to måger, Kaj og Bøje, der blev udviklet af Wibroe, Duckert & Partners.

Rederiet har dog ikke gjort meget væsen af sig i et godt stykke tid.

Det skal dog være slut nu – og det skal en ny bureaupartner hjælpe med

Scandlines har efter en kort beaureau-runde valgt at indlede et samarbejde med Halbye Kaag JWT.

Missionen for det nye samarbejde er lige så klar som den er omfattende. Scandlines står over for en markant revitalisering af brandet på tværs af markeder, segmenter, kanaler og produkter.

“Opgaven stiller høje krav til vores evne til at udnytte kanalerne integreret – og ikke mindst til at skabe en central platform, der fungerer på tværs af flere markeder. Det er samtidig en opgave, som giver muligheder for et samarbejde, der rækker langt videre end traditionelle kampagner,” siger adm. dir. Thomas Thorstholm, Halbye Kaag JWT.

Christian Bech Høngaard, Marketing Direktør hos Scandlines, begrunder valget således:

“Halbye Kaag JWT sammensat et godt team der kan skabe de nødvendige forandringer sammen med os. Scandlines har behov for en stærk partner, der skal understøtte udviklingen af vores brand og kommunikation således at vi igen kan indtage en position øverst i vores kunders bevidsthed.”

Med valget af Halbye Kaag kommer Scandlines til at samarbejde med det samme bureau som DFDS, men det får ingen konsekvenser.

“Der er ingen overlappende ruter de to selskaber imellem. Derfor er alle enige om, at der ikke er nogen konflikt i, at begge virksomheder har et partnerskab med os. Faktisk er vi overbevist om, at husets intensiverede erfaring vil komme begge kunder til gode,” siger Thomas Thorstholm

Udover Scandlines har Halbye Kaag også landet Becel, og Thomas Thorstholm kan således glæde sig over en positiv udvikling oven på et 2009, der indebar et markant fald i bruttoavance og overskud samt betydelige organisatoriske ændringer.

Han kan dog også glæde sig over, at bureauet trods nedgangen rent faktisk fortsat havde et plus på bundlinjen i 2009 – selvom titlen som Danmarksmester i overskud ikke kunne bevares.

“I 2009 var huset hårdt ramt af, at have store kunder med fokus på de traditionelle brede media og hos flere af disse blev der skåret helt ind til benet ift. marketingbudgetterne. Dertil bød 2009 på markante udskiftninger i organisationen – og specifikt i den øverste ledelse. Ændringen i ejerstrukturen har også betydet en yderligere og markant netværksomkostning, som huset ikke tidligere har været belastet af. Derudover forsvandt Kellogg’s som netværkskunde grundet internationale beslutninger, hvilket selvfølgelig også bidrog med udfordringer, der skulle løses,” siger Thomas Thorstholm og konstaterer, at regnskabet på den baggrund er tilfredsstillende.

Nøgletal for Halbye Kaag JWT

  • Bruttoavance 41,399 mio. kr. -22,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 880.830 kr. -10,9 pct.
  • Lønandel 63 (55)
  • Resultat af primær drift +2,852 mio. kr. -79,1 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club