I 2007 handlede Nordjysk Elhandel energi for 1,2 mia. kr., og selv om 2008-regnskabet endnu ikke er lukket og offentliggjort, så ligger det fast, at det vil være en stor kunde for Dafolo Marketing og Par No 1, Aalborg.
Når de to bureauer kender hinanden, skyldes det ikke blot, at de er fra samme egn, og at en del af ledelsen i Par No 1, Aalborg, har en fortid på netop Dafolo, men også at de har mødtes til mange bureaukonkurrencer de seneste år.
“Vi har bl.a. vundet Nordjysk Jernbane, Bredbånd Nord og ANTV fra Dafolo – altså fra det regionale område,” siger Anders Bjørnstrup, direktør i Par No 1 i Aalborg.
For to år siden viste bureauets regnskab et dækningsbidrag på 2,9 mio. kr., året efter var det vokset til 7,7 mio. kr., og i disse dage vil årsregnskabet berette om et dækningsbidrag på ca. 14,5 mio. kr.
“Da jeg kom til for to år siden, var vi 5 medarbejdere. Nu er vi 23. Og vi forventer i år at kunne lægge 2-3 mio. kr. oven i sidste års dækningsbidrag,” siger Anders Bjørnstrup.
Konkurrentens aggressive tilgang ryster ikke umiddelbart Dafolo Marketing, Danmarks nordligste bureau med hovedsæde i Frederikshavn og afdelinger i Hjørring og Aalborg. 2008 var et bureauets bedste år, med en god og stabil udvikling krydret med en markant stigning i bundlinien.
“Vi er 32 medarbejdere, og dét tal har ligget fast i år og sidste år. Frem for at smide folk ud vil jeg hellere acceptere knapt så sorte tal. Og jeg forventer, at 2009 ikke bliver lige så flot som sidste år, men fornuftigt,” siger adm. direktør i Dafolo Marketing, John Christensen.
Bureauet har længe domineret det nordjyske bureau-landskab, så hvis en kunde søger nyt syn på sin kommunikation, så taler sandsynligheden for, at der er herfra, rejsen går.
“I stor udstrækning har vi trofaste kunder – nogle har været her i 60 år – men vi løber da en gang i mellem ind i kunder, der ønsker at kigge sig om efter noget nyt. Og det skal vi også. Vi skal være på jagt efter nye kunder, bl.a. fordi nettet bliver en så stor del af virksomhedernes kommunikation. Så kræver det flere kunder at opretholde indtægterne,” siger John Christensen.
Men hvor skal Dafolo og Par No 1, Aalborg, hente sine kunder fra – udover hinanden. Næppe fra Shrpa, hvis man spørger Aalborg-bureauets adm. direktør, Lasse Dahl.
“Vores ordretilgang ligger 200 pct. højere end sidste år, og ordrestørrelsen er steget til det firdobbelte. På samme tid sidste år var vi ca. 12 medarbejdere, nu er vi 23. Og vi skal vækste yderligere, så vi har ikke et mål om en solid bundlinie, men en fornuftig én,” siger Lasse Dahl fra Shrpa, der ejes af AM Production A/S, der igen er en del af Nordjyske Holding.
Han understreger, at Shrpa ikke har mødt Dafolo i en konkurrence, og det tyder på en klar profilering af de store nordjyske bureauer:
“Dafolo har offentlige kunder, bl.a. turisme, og er produktionsorienteret. Mens vi er mere tværmedielle og konceptulle – vi har f.eks. ikke opdelte hold i off- og online,” siger Lasse Dahl.
Ud fra dén definition ligger Par No 1, Aalborg, måske et sted midt imellem. Ifølge direktør Anders Bjørnstrup leverer bureauet integrerede løsninger – ikke specielt produktionstunge løsninger, men strategisk og kreative tiltag – tilsat corporate branding, der i de krisetider særligt henvender sig til virksomhedernes sælgere.
Selv om Par No 1 i Aalborg primært drives af regionale kunder, så det muligvis bureauerne uden for Nordjylland, der betaler for de senere år vækst i de nordjyske reklamebureauer.
“Vi samarbejder bl.a. med Dansk Textil & Beklædning, med Nationalmuset, Statens Museum for Kunst samt Energistyrelsen. Og da har vi mødt – og vundet over – de største københavnske bureauer,” siger Lasse Dahl, Shrpa.
“Vi har også fået kunder uden for Nordjylland: Fødevareministeriet, Århus Universitet og Simens høreapprarater i Odense. Ca. 60 pct. af vores dækningsbidrag ligger uden for regionen,” iger Anders Bjørnstrup, Par No 1, Aalborg.