“Vores klare erfaring er, at mange ikke kender os. Og en del af de, der gør, ved ikke nødvendigvis, hvad de kan bruge os til.”
Erkendelsen er klar hos Mogens Agger Tang, kommunikationschef hos EKF, Danmarks Eksportkredit, der er aktuel med en kampagne om den ekspertise og de garantier, som EKF leverer til danske ekportvirksomheder.
Og netop det manglende kendskab skal der rettes op på via en indsats på nettet, på print – både landsdækkende dagblades erhvervssektioner, regionale aviser og fagblade – samt på tv, i form af TV2 News. Man går således både større og bredere ud end tidligere.
Det lyder ikke BtB-agtigt at gå på tv …
“Vi går på tv for netop at øge kendskabet – for at sige “hey, vi er her”. Det er branding, for når kendskabet er så beskedent, så giver det ikke mening at være taktisk og sælge produkter,” siger Mogens Agger Tang.
EKF offentliggjorde, at man ønskede at få udviklet kommunikation, og indbød derudover et par bureauer fra de tidligere SKI-aftaler. I alt en håndfuld bureauer var i spil, og EKF valgte Bitsch+Lundquist.
“De forstod straks, hvad vi kan. De udviste stor forretningsforståelse, og dertil var kemien god. Vi er en forholdsvis lille virksomhed, og de er et forholdsvist lille bureau,” siger Mogens Agger Tang.
Den lille virksomhed, EKF, er nu ikke mindre end, at den sidste år sagde “ja til garantier, der var med til at skaffe ordrer for over 30 milliarder” – sådan lyder det i den aktuelle film, der kan ses her.
“EKF er en usædvanlig kunde, fordi virksomheden ikke har en marketingafdeling – markedsføringen varetages af kommunikationschefen. Og jeg tror, at det forklarer en skarpere fokus på den strategiske kommunikation frem for det taktiske. Vi har kogt grundhistorien ind – til det nærværende budskab om, at alt starter med et ja – og fortæller den i en række kanaler, vinklet på print mere specifikt over for de enkelte målgrupper,” siger Tom Lundquist, partner i Bitsch+Lundquist.
Men det er vel også usædvanligt i disse tider at gå brandende til værks …
“I krisetider kommer det taktiske højere op i kommunikationstragten, og derfor kan det være helt befriende med denne type kommunikation – vel at mærke fra en offentig virksomhed, der opererer på det private markeds præmisser. Og målene er i øvrigt ret ambitiøse, for kenskabet skal både løftes og kvalificeres betydeligt,” siger Tom Lundquist.
Kampagnen kører i foråret, og herefter tages der stilling til, hvordan man skal kommunikere i efteråret.