Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Kommunikationsbureau skabte ét samlet koncept for to kampagner mod henholdsvis alkohol og stoffer på Roskildefestivalen. Og det har virket. Derfor er kontrakten blevet forlænget.

I 10 år har Sundhedsstyrelsen kørt to forskellige kampagner på Roskilde Festival og andre festivaler for at gøre henholdsvis de unge opmærksomme på festivalernes holdning mod brug af stoffer og udskænkningspersonalet opmærksomme på ikke at servere alkohol for unge under 18.

Sidste år vandt Aros Kommunikation opgaven med at stå for de to kampagner og Sundhedsstyrelsen har været så tilfredse med resultaterne, at de har forlænget kontrakten, der i år har et budget på 2,3 mio. kr.

”Der er to årsager til at vi har valgt at fortsætte med Aros,” fortæller projektleder i Sundhedsstyrelsen, Maria Koch Aabel.

”For det første udarbejdede Aros Kommunikation som noget nyt eet fælles kreativt koncept for de to kampagner: Music Against Drugs og Mindre druk – mere fest. Det gav nogle rigtig gode resultater, hvor bl.a. 50 % sagde, at de havde lettere ved at sige nej til stoffer på grund af kampagnen”.

Hun fortæller videre, at alkoholkampagnen rettet mod udskænkningspersonalet har været den af de to indsatser, der har været mindst synlig gennem årene.

”Men den blev løftet markant sidste år, fordi der denne gang var et fælles kreativt udtryk, som gjorde den mere synlig overfor målgruppen”.

Den anden årsag til, at Aros endnu engang skal stå for Festmiljøkampagnen, som den samlet bliver kaldt, er:

”Aros har været meget stærke i implementeringen. Det er en udfordring at få de frivillige på festivalerne i tale. Aros har lavet et kæmpe arbejde for at skabe kontakt til festivaler og spillesteder, hvor kampagnen også har kørt, for at give dem god vejledning.”

Line Berg-Stærk, chefkonsulent ved Aros Kommunikation, fortæller at man på bureauet er i gang med at forbedre konceptet og tilføre nye idéer til kampagnen.

”Kampagnen kører på 17 festivaler og 42 spillesteder, der markerer deres holdning til stoffer og teenagedruk sammen med Sundhedsstyrelsen. I den indledende fase gør vi meget ud af at involvere medarbejderne på festivalerne og spillesteder, så de bærer budskabet ud”, siger hun og fortsætter:

”Kampagnen eksponeres som sidste år på hegnsbannere, storskærmsspots, programannoncer, plakater, barmateriale, merchandise osv. Derudover laver vi år events i festivalernes camps, hvor publikum skal dyste i et interaktivt spil via en app om at gætte sangtitler, mens der simuleres, at man er i en rus.”

Allerede nu kan man stemme om, hvilke kunstnere der skal lægge sangtekster til årets kampagne på www.againstdrugs.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club