Kampagne kan koste svømme-ikon OL-medaljerne

Peter Engholm
25@mail.dk

Den amerikanske svømmer, Michael Phelps, er historiens mest vindende atlet ved de Olympiske Lege – men 2 reklamebilleder for Louis Vuitton kan trække 6 medaljer fra i regnskabet.

Når man nu er den mest medalje-behængte sportsstjerne i den olympiske historie, så kalder det på lukrative reklamekontrakter.

Og på to nyligt offentliggjort billeder poserer svømmeren Michael Phelps for Louis Vuitton-tasker – men det kan vise sig være en tyvstart, der – ligesom i sportsgrenen – ødelægger medaljechancer.

Ifølge OL-reglementet må de deltagende sportsudøvere nemlig ikke medvirke i ikke-olympisk markedsføring i en måned, i det konkrete tilfælde fra OL i London: Fra den 18. juli til den 15. august.

Og de to famøse fotos, bl.a. Phelps liggende i et badekar med Louis Vuitton-tasken ved siden af – taget af Annie Leibovitz, dukkede op den 13. august.

En overtrædelse af reglerne kan koste placeringer og i Phelps’ tilfælde 4 guld- og 2 sølvmedaljer.

Repræsentanter for hhv. Michael Phelps og Louis Vuitton udtaler, at billederne er blevet stjålet og offentliggjort uden deres samtykke.

Den olympiske komité, IOC, har endnu ikke taget stilling til sagen, der sandsynligvis står og falder med, om hvorvidt der var tale om en læk eller ej – og om den var tilsigtet.