Kampagne klipper side 9-pigen ud

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

2 kommunikationsbureauer og 1 designbureau har slagtet dagens side 9-pige som led i en kampagne for 4 fagforbund, der markerer ”kvindernes sidste arbejdsdag.”

Annoncepige

Designbureauet Formidabel og de to kommunikationsbureauer Volapyk og Jon Kabell har i dag fået klippet side 9 pigen ud af Ekstra Bladet i forbindelse med deres kampagne “Kvindernes Sidste Arbejdsdag”.

Kampagnen er lavet for FOA, 3F, HK og Socialpædagogerne og handler om lønforskellen mellem mænd og kvinder. Den markerer 1. november som “kvindernes sidste arbejdsdag”. Det er den dag, hvor landets kvinder faktisk burde holde fri resten af året, hvis deres arbejdstid skulle svare til deres løn. Kvinder får gennemsnitligt 18 pct. mindre i løn end mænd, og det svarer til, at de skulle holde fri fra 1. november og frem til nytår.

Kampagnen kører i landets dagblade og i aktionsform, hvor der bl.a. holdes nytårsfest hos borgmestre d. 1. november rundt om i landet.

Konceptet i kampagnen har været at klippe kvinder ud af deres vante arbejdssituation og opfordre til, at alle kvinder holder fri resten af året. Og i den anledning er Ekstra Bladet gået med på spøgen og har i dagens anledning slagtet side-9 pigen. Hun er klippet ud, helt i kampagnens stil.

“I starten var forbundene lidt nervøse for, om det ville blive set som en blåstempling af nøgenmodel-brancen. Men de kunne hurtigt se, at det bare er rigtig sjovt at vi lader som om, at Side 9 pigen holder fri resten af året,” siger kommunikationsrådgiver Luise Falhof, Volapyk.

Kampagnen har varmet op på Facebook i sidste uge, hvor over 7.000 fans har debatteret ligeløn, udskiftet deres profilbilleder og downloadet autosvar til deres mails, hvor der står, at “jeg holder fri resten af året, så henvend dig venligst til en af mine mandlige kolleger”.