Stor kampagne for handicapidræt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Parasport har søsat en stor kampagne for at få handicappede til at dyrke mere idræt. Se videoen her.

Mange handicappede har svært ved at komme i gang med idræt. Derfor har Parasport Danmark (det tidligere Dansk Handicap Idræts Forbund), søsat en storstilet kampagne med hjælp fra bureauet Sincera.

”En af de vigtigste indsigter bag projektet er, at rigtig mange har svært ved at komme i gang, fordi der hidtil har manglet et knudepunkt, der samler alle klubber og foreninger, som tilbyder handicap-idræt”, siger Niels Damgaard-Jensen, partner hos Sincera.

Kampagnen ’Hvor svært kan det være’, der skal få flere handicappede børn og unge til at dyrke idræt, består af en video, der kom ud i mandags og som på nuværende tidspunkt har nået op imod 300.000 visninger, 1.300 delinger og 3000 likes på Facebook.’

’Hvor svært kan det være’ udrulles over det meste af landet i print- og på outdoor-medier såvel som online. Desuden har Sincera udviklet en webportal, der nemt og hurtigt kan vise de unge handicappede, hvor de kan dyrke sport tæt på deres eget hjem.

I videoen ser man syv parasport-atleter folde sig ud i hver deres sportsgren, samtidig med at de beskriver deres følelser i forbindelse med at dyrke sport trods deres handicap.

”For at favne nogle af de følelser og forhindringer, der er forbundet med at komme i gang med sport, har vi allieret os med nogle stærke forbilleder i handicap-idrættens verden, som på alle planer – lige fra amatører til internationale medaljevindere – kan inspirere og vise vejen for andre, der selv drømmer om at komme i gang,” siger Niels Damgaard-Jensen.

Ifølge Parasport Danmark er der på nuværende tidspunkt 100.000 børn og unge under 24 år med et handicap i Danmark, og det anslås at højst ti pct. af dem har deres gang i deres lokale sportsklub.

Kampagnen er realiseret med støtte fra Den A.P. Møllerske Fond, Augustinus Fonden, Bevica Fonden, Hempel Fonden samt Jascha Fonden. Spies er hovedsponsor for kampagnen.