Kampagnefilm bruger realitytricks

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Det digitale bureau, Berú, fik til opgave at skabe opmærksomhed om webtilgængelighed. Ingredienserne blev udover grreb fra realitygenren også en blind mand.

Da bureauet Berú skulle udvikle en ny kampagnefilm for Digitaliseringsstyrelsen om webtilgængelighed, valgte man at hente inspiration i realitygenren.

“Helt konkret har vi lånt klassiske realitygreb som fx sync’en – altså det interview, hvor man trækker deltagerne til side, så de kan fortælle, hvad de føler i en bestemt situation. Vi har også arbejdet med at bryde illusionen og vise konstruktionen bag ved blandt andet at integrere behind the scenes-klip i fortællingen. Endelig har vi arbejdet med et følgekamera, som giver en dokumentarisk fornemmelse med lidt mindre polerede, hurtige og bevidst rystede billeder.”, siger Johan Ingemann, director of Film i Berú.

Kampagnen skal overbevise ledere i det offentlige om at prioritere webtilgængelighed, og til det har man brugt webtilgængelighedseksperterten Lars Holm Sørensen, der er blind. Fra Morten Langkjær, der er head of productions i Berú lyder det:

“Hvorfor skulle han ikke være den allerbedste til at fortælle om, hvordan det er at færdes på nettet, når han ikke kan se?”

Filmopgaven blev vundet gennem et miniudbud, hvor opgaven lød på “at skabe awareness om webtilgængelighed og alle dem, tilgængelighedskravene kommer til gavn, og derved motivere ledelse i fx offentlige myndigheder til at leve op til kravene.”

Filmen er produceret inhouse i Berú.

Berú har lavet en del arbejde for Digitaliseringsstyrelsen. Både filmproduktioner og bureauets web-team var med til at udvikle universet Sikkerdigital.dk i 2018 og hovedsitet digst.dk tilbage i 2016.