Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ogilvy Danmarks tidligere chef skal hos Tulip lede både marketing og innovation. Hendes udsyn bliver i første omgang internationalt, også hvad angår bureauer.

Når den første låge i julekalenderen åbnes, åbner Karen Østergaard døren til Tulip, hvor hun skal være marketingdirektør.

Karen Østergaard blev i april fyret i Ogilvy – og afskedssalutten fra Daniel Sicouri, adm. direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika, blev på nærmest profetisk vis døråbneren hos Tulip:

“Efter ni år på posten som landechef har Karen opnået en erfaring og et niveau, som ikke længere kan udnyttes optimalt i Danmark, og da den økonomiske krise ikke giver os tro på hurtigt at kunne finde et andet job til Karen i Ogilvy netværket, har vi været tvunget til denne løsning.”

Erfaringen og niveauet kan netop udnyttes hos Tulip, der henter op mod 70 pct. af sin omsætning uden for Danmark – “fra Panama i vest til Japan i øst”, som Tulips adm. direktør, Flemming N. Enevoldsen så poetisk udtrykker det.

Karen Østergaard skal lede to afdelinger, Innovation og Marketing, der bliver slået sammen. Og hendes rolle bliver også at udfordre Tulip, understreger Flemming N. Enevoldsen.

Men hvad består udfordringen i – og hvordan kan en tidligere bureaudirektør hjælpe jer?

“Vi har en organisation med stærke og dygtige folk, så Karen skal kigge på de ledelsesmæssige og strategiske udfordringer. Hun skal på den lange bane være med til at sikre værdien af vore brands og position. Med discountbølgen er det ingen hemmelighed, at der er konstant fokus på værdi,” siger Flemming N. Enevoldsen.

En ny marketingdirektør vil oftest kigge på virksomhedens bureausamarbejder – hvem med dem?

“Det vil jeg spørge hende om. Har vi de rigtige bureauer? Gør vi det på den rigtige måde? Det ligger ikke øverst i Karen Østergaards bunke, at hun skal skifte bureauer ud herhjemme – men hun skal se på de internationale bureausamarbejder. Når vi taler med de internationale bureauer, vil de jo sige, at vi skal samle det hele hos dem – og lade deres lokale bureau klare det lokale marked. Det er ikke nødvendigvis løsningen, på samme måde som jeg heller ikke sikker på, at det udelukkende skal være små lokale bureauer, der står for vores markedsføring. Vi har et pragmatisk syn på det – og her vil Karen Østergaards erfaringer og indsigt fra et internationalt bureaunetværk kunne hjælpe os,” siger Flemming N. Enevoldsen.

Og hvad skal bureauerne på eksportmarkederne så bidrage med?

“Det er netop spørgsmålet. Det forholder sig sådan, at jo længere væk vi kommer fra Danmark, desto mindre koordineret er indsatsen. Der er vidt forskellige udtryk, men hvor skarpe skal vi være på mærkevarestrategien? Vi har ikke været lige så stramme som eksempelvis Coca-Cola, men vi skal definere, hvad vi skal styre stramt, og hvad vi skal lade det lokale marked styre selv kreativt,” siger Flemmning N. Enevoldsen.

Kommentarer

  1. Kære Karen – Når du skal ud og kigge på Internationale bureausamarbejder så kig forbi ADtomic – vi hjælper Bla. Carlsberg, Novo, Novozymes med deres internationale markedsføring – og ganske succesfuldt iøvrigt 🙂 Søren Pedersen – speder@adtomic.dk

  2. Ha ha. Så har man set det med! New bizz på bureaubiz.dk. Løft knoglen som alle andre. PS. Er Adtomic ikke et btl bureau??

  3. Hej Karen – det gælder jo om at være hvor målgruppen er – og de fleste af os kan jo ikke lade være med at læse det som bliver skrevet om os i medierne 🙂 Vi er rigtig nok rigtig dygtige til BTL – men arbejder ud fra en brand activation tankegang hvor alle medier inkl. ATL er rettet mod at genere salg på den korte bane og brand på den lange – Og forresten – jeg kan love dig for at jeg ringer – vi snakkes ved – Søren P

  4. Jeg tror Karen Ø. er glad for nogen nye venner i reklamebranchen. Hun har vist ikke så mange tilbage.

  5. Hej Karen. Først og fremmest et KÆMPE tillykke med dit nye job. De kunne ikke have valgt en bedre. Du er bare så dygtig…Jeg er selv en smadder dygtig meget, meget kreative konceptmager med mange års erfaring fra lige pølsebranchen. Jeg elsker både at lave og spise pølser. Tulip er nok verdens bedste virksomhed og jeg ville elske at sælge internationale pøller for jer. Ja, Karen..jeg elsker faktisk Tulip. Jeg kan slet ikke holde min kærlighed inden i mig. Skriv endelig, endelig, kære dygtige Karen…thomasfalkenberg@gmail.com

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club