Karen Østergaard skal kigge på Tulips bureausamarbejder

Peter Engholm
25@mail.dk

Ogilvy Danmarks tidligere chef skal hos Tulip lede både marketing og innovation. Hendes udsyn bliver i første omgang internationalt, også hvad angår bureauer.

Når den første låge i julekalenderen åbnes, åbner Karen Østergaard døren til Tulip, hvor hun skal være marketingdirektør.

Karen Østergaard blev i april fyret i Ogilvy – og afskedssalutten fra Daniel Sicouri, adm. direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika, blev på nærmest profetisk vis døråbneren hos Tulip:

“Efter ni år på posten som landechef har Karen opnået en erfaring og et niveau, som ikke længere kan udnyttes optimalt i Danmark, og da den økonomiske krise ikke giver os tro på hurtigt at kunne finde et andet job til Karen i Ogilvy netværket, har vi været tvunget til denne løsning.”

Erfaringen og niveauet kan netop udnyttes hos Tulip, der henter op mod 70 pct. af sin omsætning uden for Danmark – “fra Panama i vest til Japan i øst”, som Tulips adm. direktør, Flemming N. Enevoldsen så poetisk udtrykker det.

Karen Østergaard skal lede to afdelinger, Innovation og Marketing, der bliver slået sammen. Og hendes rolle bliver også at udfordre Tulip, understreger Flemming N. Enevoldsen.

Men hvad består udfordringen i – og hvordan kan en tidligere bureaudirektør hjælpe jer?

“Vi har en organisation med stærke og dygtige folk, så Karen skal kigge på de ledelsesmæssige og strategiske udfordringer. Hun skal på den lange bane være med til at sikre værdien af vore brands og position. Med discountbølgen er det ingen hemmelighed, at der er konstant fokus på værdi,” siger Flemming N. Enevoldsen.

En ny marketingdirektør vil oftest kigge på virksomhedens bureausamarbejder – hvem med dem?

“Det vil jeg spørge hende om. Har vi de rigtige bureauer? Gør vi det på den rigtige måde? Det ligger ikke øverst i Karen Østergaards bunke, at hun skal skifte bureauer ud herhjemme – men hun skal se på de internationale bureausamarbejder. Når vi taler med de internationale bureauer, vil de jo sige, at vi skal samle det hele hos dem – og lade deres lokale bureau klare det lokale marked. Det er ikke nødvendigvis løsningen, på samme måde som jeg heller ikke sikker på, at det udelukkende skal være små lokale bureauer, der står for vores markedsføring. Vi har et pragmatisk syn på det – og her vil Karen Østergaards erfaringer og indsigt fra et internationalt bureaunetværk kunne hjælpe os,” siger Flemming N. Enevoldsen.

Og hvad skal bureauerne på eksportmarkederne så bidrage med?

“Det er netop spørgsmålet. Det forholder sig sådan, at jo længere væk vi kommer fra Danmark, desto mindre koordineret er indsatsen. Der er vidt forskellige udtryk, men hvor skarpe skal vi være på mærkevarestrategien? Vi har ikke været lige så stramme som eksempelvis Coca-Cola, men vi skal definere, hvad vi skal styre stramt, og hvad vi skal lade det lokale marked styre selv kreativt,” siger Flemmning N. Enevoldsen.