Når man tager omfanget af Diesel-gate og den massive omtale i betragtning, så kan man godt forestille sig, at de hos VW i Danmark lige nu ånder lettet op – i hvert fald delvist, for der er bestemt meget arbejde tilbage.
Men ganske meget tyder på, at man er kommet ganske helskindet gennem den første fase af krisen.
Det er udviklingen i markedsandelen i det halve år, der er gået, som ligger til grund for den konstatering.
Grundlæggende har VW holdt sin markedsandel. Tager man årets første tre måneder (frem til d. 3. april), så opnåede VW en markedsandel på 11 – nøjagtig det samme som den tilsvarende periode i 2015.
Måned for måned har det gået noget op og ned, men det ændrer ikke på konklusionen, mener direktør for VW i Danmark, Ulrik Drejsig.
”Tallene dækker over det tidspunkt, hvor bilen bliver leveret til kunden, og f.eks. kan der være forskellig ventetid fra model til model, som kan få indflydelse på, hvornår et salg kommer ind i statistikken. Ser man hen over perioden, så er min konklusion, at vores markedsandel har været meget stabil omkring de 11,” siger Ulrik Drejsig.
Kiggede man alene på oktober sidste år – den første måned efter skandalen – så var dette den måned i perioden med den største markedsandel. Men den var rent faktisk 1 pct. lavere end samme måned året før.
Til gengæld var andelen i januar den laveste i perioden – men her lå man pænt over samme niveau året før.
Ulrik Drejsig tilskriver udviklingen en kombination af flere ting.
”VW er et meget stærkt positioneret brand i Danmark og det giver et solidt fundament at stå på, når man skal håndtere en så betydelig krise, som vi blev kastet ud i,” siger Ulrik Drejsig og fortsætter:
”Vores forhandlere og kundevendt personale har ydet en enorm indsats i dialogen med kunderne. Vi tager alle kundehenvendelser meget seriøst.. Vi har kommunikeret meget på Facebook, vi har oprettet et særligt site og et særligt nyhedsbrev og vi har gjort meget ud af at svare på de henvendelser, vi har fået. Desuden har VW i adskillige år arbejdet meget intensivt på at løfte vores kundetilfredshed, og det nyder vi også godt af.”
En ting er dog markedsandele –noget andet er udviklingen i brandets værdi.
”Vi oplevede selvfølgelig et dyk lige oven på, at sagen startede, men den har rettet sig ganske godt igen,” siger Ulrik Drejsig.
Afventer godkendelse
Situationen er lige nu, at der er udviklet en løsning i Tyskland, som er godkendt af myndighederne der, og som lige nu afventer godkendelse hos de danske myndigheder. Derefter går man i gang med opdateringen.
”Vi har skrevet til alle berørte kunder, og så snart vi får godkendelsen, så går vi i gang. Det giver os lejlighed til at få en dialog med hver enkelt kunde, og vi har brugt masser af energi på at træne alle vores forhandlere til at kunne tage den dialog,” siger Ulrik Drejsig.
Han forventer, at den proces kan være med til løfte brand-værdien yderligere tilbage på niveau.
Der er heller ikke noget i tallene, der giver Ulrik Drejsig bekymring i forhold til evnen til at rekruttere nye målgrupper.
”Udviklingen viser, at vi fortsat evner at rekruttere nye målgrupper – som f.eks. blandt unge,” siger Ulrik Drejsig, der vurderer, at sagen efterhånden fylder ret lidt i hverdagen.
”Det er i hvert fald de meldinger, vi får ude fra forhandlerne. Lige da det startede var der rigtig mange henvendelser, men i dag ser det ikke ud til at fylde ret meget,” siger Ulrik Drejsig.
Hele skandalen handler om installationen af noget software, der har kunnet snyde myndighederne i forhold til udledningen af NoX. Det er dog en sag, der mest handler om UYSA, hvor man går meget op i NoX udledning og mindre i CO2, mens det er omvendt i Europa.
Mest et amerikansk problem
Men VW er det eneste europæiske mærke, der har satset på at sælge diesel-biler i USA.
Derfor er krisen langt større i USA end i Europa, og katastrofen ser da også ud til at være udeblevet på det europæiske marked.
Opgørelsen af 2015 mod 2014 viser et lille fald i samlet andel for VW-koncernen fra 25,5 til 24,8.
Danmark ser således ud til at have klaret sig bedre end gennemsnittet.
”Danmark er nok et af de lande, hvor VW-brandet står stærkest og hvor vi i en årrække har arbejdet intensivt med den gode kundeoplevelse i vores forhandlernet,” siger Ulrik Drejsig.
VW er i Europa gået i gang med en branding-kampagne, hvor man fokuserer mere på mennesker end på biler. Den er udviklet i samarbejde mellem Tyskland og England, men kører bredt ud.
https://www.youtube.com/watch?v=l8Rt6-rjbKQ
Desuden har man også øget fokus på plug-in-hybrid-teknologi (el og benzin) i markedsføringen. F.eks. med lanceringen af Golf GTE og Passat GTE
https://www.youtube.com/watch?v=NgrhAPFSBTU