Kellogg’s har fået ny marketingdirektør

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mange forandringer: Norden er slået sammen med de tysktalende lande, og det europæiske hovedkontor har overtaget ansvaret for markedsføringen.

Udviklingen af Kellogg’s markedsføring er blevet mere centraliseret. Det har haft en række konsekvenser både internt organisatorisk og i forhold til bureausamarbejder.

Organisatorisk har man slået tre tysktalende lande sammen med fire nordiske til en region, der ledes fra Bremen under navnet Normanics (sammentrækning af Nordics og Germanics).

Man har dog bevaret de nordiske salgs- og marketingansvarlige med sæde i København. Forandringerne har ført til at marketingdirektør Steen Kock efter mange år i koncernen har valgt at søge nye udfordringer. Ny marketingdirektør er blevet Charlotte Madsen, der hidtil har været Innovation- og Research Manager.

Hun sidder så med en afdeling, som man har lagt Shopper- og Category-management ind under.

“Nøglen til omlægningerne er commercial excellence. Hensigten er at få etableret et bedre samarbejde mellem disse to kompetencer og marketing”, fortæller kommunikationschef, Vibeke Haislund.

Bureaumæssigt har man valgt at konsolidere samarbejdet hos Leo Burnett på globalt plan – bortset fra Asien, hvor JWT beholder kunden.

Hun fortæller videre, at man – bl.a. på baggrund af, at mange brands bliver mere og mere europæiske – har samlet ansvaret for brandstrategi og udvikling af kampagner i det europæiske hovedkontor i Dublin. Det er i denne sammenhæng, at man har valgt at koncentrere opgaver hos Leo Burnett frem for JWT.

I Danmark går det ud over Halbye Kaag JWT , der har varetaget rollen som strategisk bureau. Samarbejdet står således til at blive udfaset i en overgangsperiode. til gengæld fortsat komme til at spille en rolle, når det gælder andre marketingopgaver.

“Alt ‘Below the Line’ skal forsat leveres af lokale bureauer. Blandt disse finder man Halbye Kaag og Sorensen’s, som vi har samarbejdet med i mange år. Hertil kommer, at vi også skal klare mere internt”, siger Vibeke Haislund.