Kendte danske komponister i kamp med udlandet om reklamemusik

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Der er langt mellem skræddersyet musik til reklamefilm. Det meste er internationale stangvarer, men danske komponister har skabt deres egen platform, som bureauerne er ved at tage til sig.

I gamle dage – da der næsten var flere grønne bude på bureauerne end medarbejdere – blev musikken til reklamefilm skabt til lejligheden. Komponisten kom ind til et briefingmøde og tog derefter hjem og komponerede.

Sådan kan det stadig foregå – men det hører til sjældenhederne. I stedet hentes musikken til reklamefilm hos store biblioteker, hvor musikken ganske vist stadig er skabt af komponister, men ikke til nogen speciel lejlighed. Bureauer og produktionsselskaber henter ned fra hylderne, som var det et supermarked.

Det kan man beklage og begræde som komponist, eller man kan, som to danske komponister har gjort det, omfavne virkeligheden og hjælpe den moderne tilgang til musik med på vejen.

“I mange tilfælde tager man ikke musikken så højtideligt længere. Den bliver fortsat taget seriøst, men hverken bureauer eller produktionsselskaber orker så meget besvær, heller ikke administrationen – det skal være enkelt, og det synes vi, at vi har sørget for,” siger Jan Rørdam.

Han er komponist og – sammen med sin komponistkollega Frans Bak – medstifter af musiktjenesten www.musictouse.com, der i disse dage har fejret et års fødselsdag. Louis Laursen var også med i begyndelsen, men i dag er det Christina Tegllund, der har den daglige kundekontakt.

“Library-musikken kom for alvor frem under finanskrisen. De internationale sites har 100.000vis af tracks, som man kan vælge imellem. Vores modtræk har været at skabe et katalog over udelukkende danske komponister og med en effektiv søgefunktion, der tager hensyn til brugernes tid,” siger Jan Rørdam.

Music To Use havde 30 komponister og 300 stykker musik til at begynde med, nu er der 100 komponister og 1.300 stykker musik – med en forventning om at vokse til hhv. 200 og 4.000 inden årets udgang.

Blandt komponisterne er Bent Fabricius-Bjerre, Poul Halberg, Peter Biker, Jan Glæsel og Emil De Waal – samt en masse nye, ikke-så-bredt-etablerede folk.

“Komponisterne uploader hjemmefra, vi tagger det ind i systemet, og bureauer og produktionsselskaber kan downloade og købe direkte på sitet. Fordelen ved, at det er danske komponister, er, at hvis der lige skal pilles lidt ved et nummer, man har valgt, så er komponisten lige ved hånden,” siger Jan Rørdam.

I hvor høj grad har I skabt Music To Use af bitter nød?

“Det har vi skabt af interesse for underlægningsmusikken. Selvhøjtidligheden er der intet af. Vi gør dette for at slå et slag for danske komponister. Det er et håndværk, som i vores bibliotek skal være let at gå til og være af lidt højere kvalitet … jf. de danske komponister. Og det fornemmer vi, at kunderne værdsætter,” siger Jan Rørdam.

Den skræddersyede musik er også en mulighed via Music To Use, men det er stangvarerne, der er i fokus – samt muligheden for en mellemting, så da Music to use for nylig stod for genindspilningen af M. Delugg og W. Steins “Orange Colored Sky” fra 1950 til en ny Rynkeby-reklame.