Kendtes indkøb giver rabat og aflad

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om aflad hos de kendte. Om annoncedyst i Børsen-leder. Om, at DI vil stoppe ungdomsdyrkelse i reklamer. Om mirakelmageren Morten Albæk. Samt om nye apps og anmeldersites.

YouMe Shopping er et koncept, der opfordrer til at shoppe og støtte hjælpeorganisationer på samme tid.

Som kunde får du rabat og samtidig donerer den butik, du køber hos, et beløb til en af de 25 hjælpeorganisationer, der er tilknyttet projektet.

Selvom der er 800 danskere, deriblandt mange kendte skuespillere, kunstnere, sportstjerner, politikere, musikere og erhvervsfolk, der støtter op om YouMe Shopping, ser trendforsker Kirsten Poulsen, indehaver af First Move, kritisk på konceptet:

“Det kan godt være, det er en god handling at købe noget, fordi der bliver doneret penge, men det opfordrer til et forbrug, og det er ikke en god handling. Forbrugerne er ved at brække sig over forbruget. Hvorfor er det, at alle mulige kendisser og ikke kendisser skal opfordre os til at købe? Kendisserne flokkkes om de her ting for at fremstå og iscensætte sig selv som ansvarlige”.

I virkeligheden er det jo ikke de forbrugere, der støtter op om projektet, der yder et bidrag. For det er butikkerne, der giver både rabat til kunderne og donerer penge til hjælpeorganisationerne. Men hvad de egentlig mener om konceptet, melder historien ikke noget om (Jyllands-Posten Puls Lørdag, p. 5).

Børsen skriver leder om annoncedysten mellem minkavlere og Dyrenes Beskyttelse

Annoncedysten mellem danske minkavlere og Dyrenes beskyttelse, bliver i dag taget op i Børsens leder, som naturligt nok tager minkavlernes parti. Lederen – som er skrevet af Christopher Arzrouni- stiller spørgsmålet om andre erhverv, der håndterer dyr erhvervsmæssigt, kan rose sig af så få dårligdomme, som minkene har hos avlerne.

Christopher Arzrouni skriver endvidere, at Dyrenes Beskyttelse burde koncentrere sig om at sikre en rimelig – frem for perfekt – behandling af dyrene.

I virkeligheden – mener Børsens leder – er det myndighedernes kontrol, der sjældent lever op til de kvalitetstandarder man selv forventer af erhvervet.

Minkavlere i Danmark avler skind af høj kvalitet. Men hvis det ender med at minkerhvervet forsvinder i Danmark, står Dyrenes Beskyttelse med en komplet ubrugelig sejr, for forbrugerne verden over, vil nok fortsat efterspørge ‘det smukke produkt’, slutter Børsens leder (Børsen, p. 2).

DI: stop ungdomsdyrkelsen i reklamerne

Danskere over 50 år har større forbrug end yngre danskere. Men sjældent ser vi reklamer med mennesker, der har rundet det skarpe hjørne.

Det skal der gøres noget ved, mener DI Fødevarer under Dansk Industri, der har forfattet en rapport, som skal få medlemmernes øjne op for seniorforbrugerne.

DI Fødevarer vil have virksomhederne til at tage seniorerne med i planerne, når nye produkter udvikles samt i markedsføringsplanlægningen.

Det kan f.eks. gøres ved at forbedre emballagerne, udvikle særlige kvalitetsprodukter eller skræddersy fødevarer, som øger sundheden. Det er man ifølge Politiken allerede i gang med hos Tulip, Arla Foods og Läntmannen Cerelia.

Men seniorerne er svære at ramme for de kan ikke lide reklamer eller produkter, som taler til dem som ældre:

“Der er en grund til, at reklamebranchen ikke bruger ældre i reklamerne: Vi sælger drømme – og der er ikke nogen, der drømmer om at ligne en på 70. Vi vil gerne være fri for det. I virkeligheden vil vi ikke identificere os med andre seniorer. Jeg ville ikke købe en kaffe, hvor der sad to på 65 og drak lortet. Det ville jeg ikke. Jeg ville drikke noget, der gjorde mig yngre”, siger kommunikationsrådgiver Christine Feldthaus.

Mediebureauet IUM og reklamebureauet Happy Advertising har inddelt seniorgruppen op i livsstilsgrupper, der strækker sig på tværs af alder. Der er traditionalisterne, kulturisterne, funktionalisterne og materialisterne, som lægger forskellig vægt på kulturliv, hjemmeliv, ny teknik og sundhed.

Ældre vil – ligesom yngre – gerne have produkter, hvor de ikke skal bruge al deres tid på mad. Seniorer køber også convenience og færdigsupper. De er fysisk aktive og vil have noget on the go, når de dyrker sport eller er i haven, mener Mie Ole Lauritzen fra DI Fødevarer (Politiken Lørdagsliv, p. 4-5).

Mirakelmageren Morten Albæk

I februar i år skrev Berlingske en artikel om Vestas globale kommunikations- og marketingdirektør, Morten Albæk, hvor han fortalte om, at der står international respekt om Vestas ude i verden, men ikke i Danmark bl.a. på grund af svigtende tillid til topchefen Ditlev Engel.

I dag får Morten Albæk så omtale igen i et forside billede i erhvervssektionen i Jyllands-Posten samt et to-siders opslag inde i avisen med samme budskab og med overskriften: Mirakelmageren fra Vestas.

Han siger desuden til Jyllands-Posten, at Vestas vigtigste opgave er at tjene penge og at hvis de gør det og samtidig gør alt det de har sat sig for kommunikationsmæssigt, så mener Morten Albæk, at Vestas omdømme i Danmark hurtigt vil udvikle sig positivt, for han tror, at danskerne rent faktisk gerne vil holde af Vestas (Jyllands-Posten ErhvervWeekend Lørdag, p. 8-9).

Yelp – anmeldersite er kommet til Danmark

I fredags lancerede det amerikanske anmeldersite, Yelp, sin service i Danmark.

Yelp har 66 mio. unikke brugere, som kan læse og give anmeldelser om stort set alting. 25 mio. anmeldelser er det blevet til indtil nu fra over 80 storbyer.

Yelp køber en mase data på virksomheder, hvorefter brugerne kan kommentere oplevelsen. Brugerne kan også tjekke ind på stedet via telefonen og uploade billeder.

Det nye anmeldersite er det seneste i rækken af værktøjer, der giver forbrugerne mere magt over virksomhederne. Og det kan virksomhederne lige så godt vænne sig til, lyder det fra sociale eksperter.

“Vi har altid spejlet os i hinanden og spurgt de nærmeste om råd. Nu er informationerne blot eskaleret helt grænseløst og det er en magtfaktor i det kommercielle liv. Langt flertallet af virksomhederne har stadig ikke helt opfattet det skred i magtforholdet”, siger partner Christian Schwarz Lausten fra Seismonaut, der rådgiver om sociale medier (Jyllands-Posten ErhvervWeekend Lørdag, p. 3).

Vi vil dele med hinanden

Collaborative consumption er et nyt fænomen vi skal til at forholde os til. Det hedder også collaborative sharing eller colaboratia. Det handler om at bruge sociale medier til at udveksle tjenester og dele det, man har med hinanden.

Et nyere eksempel er app’en, Ants, som kom frem i februar i år. Her kan man finde kørefællesskab hos venner og followers på Facebook og Twitter. Et andet eksempel er Bed & Breakfast app’en: Airbnb, der er blevet en kæmpesucces i USA. Her kan man dele sin bolig med sit sociale netværk.

For Morten Saxnæs, der er digital strateg hos DialoguePeople/Netpeople, er collaborative consumption en kombination af den dårlige verdensøkonomi, øget fokus på miljøet og udviklingen på de sociale medier.

“Det der sker lige nu er banebrydende. Det startede allerede , da film og musik blev digitalt og frit kunne udveksles på nettet, uden at man behøvede at eje det fysisk, og i dag er vi kommet mange skridt videre”.

Morten Saxnæs gætter på, at det kommer til at starte i det små, og når vi opdager, hvor nemt det er, vil vi kaste os ud i at dele andre ting med hinanden (Berlingske MS Søndag, p. 7).

Frikommuner skal kunne sælge bannerannoncer

Frikommuner skal have lov til at sælge annonceplads på deres egne hjemmesider. Det mener Økonomi- og Indenrigsministeriet som har sendt forslaget til høring.

Danske Medier finder det helt uacceptabelt, fordi det vil gå ud over den frie presse, fordi den lever af annoncer.

“Det er ikke en kommunal opgave at udgive eller drive medier. Det er derimod et demokratisk fundament, at der findes en stærk og uafhængig presse, der bl.a. kan orientere om, hvilke tiltag myndigherderne overvejer, og hvilke konsekvenser dette vil have for borgerne, skriver danske Medier i et høringssvar (danskemedier.dk 20. april).