Blue Monday er ikke kun navnet på New Orders 80erhit, men også den semi-officielle betegnelse for 3. mandag i januar; årets kedeligste dag.
Et passende trist afsæt til en 30 Days Wonder Challenge, hvor Oreo vill gøre hverdagen lidt sjovere og bringe smil og varme tilbage i de frosne, danske kinder.
Hill+Knowlton Strategies står bag tiltaget – fra kreativt koncept til eksekvering – og bureauets kreative team består af Sara Rosa Oppermann og Jes Broe Frederiksen. Carat er ikke kun mediabureau, men også Facebook-aktiverende.
Kampagnen er bygget op som de klassiske 30-dages-programmer, som mange danskere har indledt året med. Men i stedet for at fokusere på detox, raw food og kettlebells drejer kampagnen sig om at få smilet frem hos os selv og hinanden med en daglig positiv aktivitet eller såkaldt ”life hack”.
Kampagnen er første af flere aktiviteter fra Oreo i 2016 og kører sideløbende i Norge.
30 Days Wonder Challenge har indgået et samarbejde med lykkeforskeren Louise Luxhøi, der er ekspert i mental sundhed og forfatter til bogen Mental Topform – 28 dage til mere robusthed og overskud.
Hun påpeger, at Oreos 30-dages-udfordring ligger i tråd med den forskning, der viser, hvordan små daglige handlinger effektivt kan løfte vores humør og give mere livsglæde.
”Lykke er langt hen ad vejen noget, som vi selv kan påvirke ganske betydeligt. Der er naturligvis mange faktorer uden for vores direkte indflydelse, som kan have negativ effekt på humøret. Men forskning viser, at bevidste tanker og handlinger til at booste vores humør vejer tungere end udefrakommende faktorer som f.eks. penge eller dårligt vejr,” siger Louise Luxhøi.
Line Haaning, der er ansvarlig for Oreo hos Mondelez Danmark, tilføjer:
”Vi har altid været lidt legesyge hos Oreo. Men vi kan også se, at efterhånden som vi bliver voksne, så bliver alting mere alvorligt, og der er mindre plads til spontan leg i den lidt kyniske voksenhverdag. Med Wonder Challenge kan vi forhåbentlig vække et indre legebarn og opleve, hvordan smil og latter kan skabe gyldne øjeblikke her i vintermørket.”
Den nye Wonder Challenge, som introduceres samtidig med Oreos nye kiks, Oreo Golden, vil køre fra i dag og 30 dage frem på Oreos Facebookside, ligesom hele den glade 30 Days Wonder Challenge ligeledes kan downloades på Facebook. Oreos Facebookside har mere end 125.000 fans i Danmark.
Fra kampagnen: Et op- og udfordring til at synge (så højt som muligt) i badet. Sang er livsforlængende …
En undersøgelse blandt godt 2.000 danskere – udført af Voxmeter for Oreo og Mondelez International – viser bl.a.:
- 81,8 % mener, at stemningen er lidt dårligere om vinteren end om sommeren, mens yderligere 7.1 % svarer, at stemningen er meget dårligere om vinteren.
- 79,3 % er enige eller delvist enige i, at det vil gøre stemningen bedre, hvis folk smiler mere om vinteren.
- 82 % kan forestille sig, at de selv vil gøre en større indsats for at skabe bedre stemning omkring sig.
- 75,9 % af danskerne ville ønske, at de kan afbryde rutinerne i hverdagen med mere sjov og latter.
- 96,6 % svarer, at deres dag i høj, nogen eller mindre grad påvirkes af andres dårlige humør.
- Tilsvarende siger hele 97,7 % af deres dag påvirkes af andres gode humør.
- 84,6 % tænker over, hvordan deres humør påvirker andre.