Den markante direktør og årets digitalbureau (og årets reklamebureau) skilles øjeblikkeligt. Årsagen er uenighed om hvordan bureauet skal ledes.

Det blev til 18 måneders samarbejde mellem DDB og Kim Jong Andersen. Men nu er det stoppet.

Parterne er blevet enige om, at han stopper med øjeblikkelig virkning, fordi der ikke længere er sammenfaldende interesser omkring, hvordan bureauet skal ledes.

Hans afgang betyder, at DDB nu er på jagt efter en Business Director.

“Kim Jong havde ansvar for en række af vores kunder, og derfor skal vi finde en ny Business Director,” siger adm. dir. Pernille Gjøls-Andersen og fortsætter:

“Vi har et rigtigt godt momentum ift. at lave socialt kreative løsninger for vores kunder, og når det specifikt gælder det digitale område, så har vi i forvejen en plan vi arbejder på. Vi har ikke en digital afdeling. Vi tænker medieuafhængigt og det digitale indgår i alt, hvad vi laver. Desuden har vi allerede for et stykke tid siden været i gang med en digital oprustning, og den proces ændrer Kim Jongs afgang ikke på.”

Kim Jong Andersen kan se tilbage på 18 temmeligt synlige måneder. DDB er blevet årets digitale bureau på basis af markante kampagner for McDonalds (Coinoffer) og Krak (Jagten), og Kim Jong har desuden varetaget rollen som juryformand ved DIA.

Kim Jong Andersen havde hos DDB titel af executive VP, men hvad der fremover skal stå på visitkortet og i autosignaturen, er ganske uvist.

“Jeg har flere overvejelser. Jeg bliver snart 40 og har været på bureausiden i 16-17 år. Jeg ser dette som pausen mellem 1. og 2. halvleg, og kampen kan for så vidt godt fortsætte på bureau, men kundesiden er bestemt også inde i overvejelserne – og at starte noget på egen hånd er en helt tredje mulighed,” siger Kim Jong Andersen.

Og for at blive i sportsverdenen: Du tiltrådte hos DDB med et håndslag om at “spille på den lange bane” – hvad skete der?

“Jeg kom til som direktør for integration og digital udvikling. Og vi troede alle, at denne transformation ville tage længere tid. Det er gået væsentligt hurtigtere end forventet – og det er gået godt. Og når man stopper op og mærker efter – hvad man skylder sig selv at gøre fra tid til anden – så er det ideelt at gøre det, netop når tingene går godt. Jeg siger farvel med god samvittighed og uden at smække med døren – og jeg siger farvel til et fantastisk bureau,” siger Kim Jong Andersen.

Kommentarer

  1. Præcis 🙂 Og i øvrigt spøjst at et bureau “uden digital afdeling” kan blive årets digital bureau 🙂

  2. Det er fantastisk hvordan fejlfinder-kulturen altid skal stikke næsen frem ved emner som disse. Nogen må kede sig kongeligt derude…

  3. Jeg har hørt, at hvis man ligger Kim i et glas cola natten over, så forsvinder internettet …. er det rigtigt?

  4. Kim Jong må være verdens bedste direktør. Hver gang han bliver fyret, er det fordi han er blevet hurtigere færdig med sine opgaver, end han havde regnet med.

  5. Ak ja, Men sådan er det vel hos de lånte fjers holdeplads…
    – ikke at man forventer der giver anledning til selvransagelse hos nogen af parterne.

  6. @Havkatten: Interessant du siger han er blevet fyret.. da det nu ikke er sandheden må vi andre sande at du vist løber med en halv vind.. tænk lidt over det.. måske et godt sted at starte at se indad først.

    Kim har haft en kæmpe indflydelse på DDB og det er et stort tab for DDB at han ikke er med mere. Ikke bare for DDB men også for kunderne.

  7. @Caroline: Nåeh ja, det er også rigtigt. Ikke fyret, men “Parterne er blevet enige om, at han stopper med øjeblikkelig virkning, fordi der ikke længere er sammenfaldende interesser omkring, hvordan bureauet skal ledes.”

    lol…

  8. Jeg er helt sikker på, at vi kunne komme denne usaglige dialog til livs, hvis anonymitet på Bureaubiz ikke var en valgmulighed.
    Den er så primært til dig, “Havkat: Kom ud af dit skjul, hvis du har tilstrækkelig med opbakning syd for livremmen! Og til Kim vil jeg bare sig: God vind!

  9. Hvis det ikke var for de usaglige kommentarer, var der sgu da ikke nogen der læste dette lort

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club