Kims blackfacing blooper

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

En reklame for Kims’ chokoladekugler har rejst en shitstorm på de sociale medier.

I kølvandet på deres seneste tv-reklame er chipsproducenten Kims blevet beskyldt for racisme. Det sker efter at deres frontfigur, den fiktive chipskonge Jørgen, optræder med ’blackface’ .

Kims har udvidet deres sortiment med chokoladekugler og har i den anledning lavet en reklamefilm, hvor Jørgen – til lyden af eksotiske bongotrommer og med chokolade tværet ud i hele ansigtet – fortæller, at hans brune kulør ikke skyldes en rejse til sydens sol, men de nye chokoladekugler.

Begrebet ’blackfacing’ refererer til det, at en kaukasisk person maler sig sort eller brun i ansigtet og med store røde læber – i den hensigt at imitere en sort person.

Fænomenet har siden 1800-tallet været en integreret del af den vestlige kulturs traditions- og filmindustri og er medvirkende til at fastholde racehierarkier fra kolonitiden samt racistiske stereotyper.

Reklamen sendte Kims ud i et stormvejr på internettet, hvilket fik chipsproducenten til at tage konsekvensen og klippe Jørgen ud af reklamen.

Selvom dette skabte en modreaktion, hvor nogle mente, at Kims havde gjort knæfald for hyklere, kunne det meget vel vise sig, at være den rette beslutning.

I 2013 oplevede Dunkin’ Donuts i Thailand et 50% fald i deres salg efter virksomheden havde lanceret en kontroversiel kampagne, der gjorde brug af ’blackfacing’, skriver Adweek.

Også den thailandske skønhedsvirksomhed Seoul Secret måtte undskylde for deres reklamefilm fra 2016, hvor Cris Horwang, en hvid, smuk skuespillerinde, reklamerer for den hudafblegende pille Snowz med ordene ”Bare ved at være hvid, vinder du”.

Uden pillen ”vil hvidheden forsvinde” advarer Horwang, imens hendes hudtone digitalt modificeres fra hvid til mørk og hun samtidig skærer ærgerlige grimasser.

Det er i øvrigt ikke første gang, at Kims beskyldes for racisme. I en TV-reklame for Kims nødder har nøddeeksperten Michael Madsen en talefejl som gør, at han ikke kan udtale bogstavet ’M’.  Replikken ”smager af mere” bliver derfor til ”snager af nere”.

Efter klager fra forbrugere og African Empowerment Center blev Radio- og TV-nævnet inddraget i sagen.Nævnet gav dog Kims ret i, at der blot var tale om et humoristisk indslag og Kims slap uden konsekvenser.

Tiden vil vise, om de også slipper helskindet afsted med ‘blackface’-miseren.