Kims marketingchef håber at bevare modet, når Jørgen skal på pension

Peter Engholm
25@mail.dk

Det succesrige Jørgen-univers fylder 15 år og hovedpersonen 63 år. Pensionen ligger ikke ligefor, men når det sker, håber Kims at have bevaret lidt af det oprindelige mod.

I sidste uge kom der en mærkelig pressemeddelelse; ”Jørgen har gjort Kims til et superbrand”. Mærkelig fordi hvor var nyheden egentlig? At reklamefiguren fra chips-producenten har været en succes, er i al fald ingen nyhed – f.eks. skrev denne artikels forfatter om det, før der var noget, der hed Bureaubiz.

Det viser sig, at Kims er så glade for Jørgen, at man havde ladet sig inspirere af dagligvarehandlen, der elsker at fejre fødselsdag.

Historien om Jørgen – som Wibroe, Duckert & Partners har skabt – fylder nemlig 15 år.

”Os bekendt – og hvad Partners har kunnet finde frem til – er Jørgen det længst levende storytelling-univers i dansk reklamehistorie – ikke det længste reklameforløb, for det er Tuborg Julebryg, hvilket Partners jo som bekendt ved lidt om,” siger Britt Hougaard, der er marketingchef hos Kims.

Man kunne få den tanke, at historien om Jørgen går ud  samtidig med, at juryen ved Effectiveness Award voterer – her er Jørgen-casen jo nomineret …

”Det tænkte jeg på – bagefter. Men det er nu ikke anledningen. Og det er for så vidt heller ikke Partners, der tog initiativet til at fortælle de 15 års historie, men os. Vi er både ydmyge og stolte over den succes, som historien har fået,” siger Britt Hougaard.

98 ud af 100  danskere kender Kims, og det har Jørgen en væsentlig del af æren for – efter 15 år, 115 reklamefilm og i øvrigt 35 km råfilm.

”Det krævede stort mod at binde an med fortællingen om Jørgen, der var ond og egoistisk. Og skuespilleren, Henning Jacobsen, kunne reelt ikke spille. Ideen var decideret gal, og Kims var tilmed ikke med til de første optagelser,” siger Britt Hougaard, der har været med de seneste 10 år med Jørgen.

Undervejs har man sluppet tøjlerne med Jørgen – først med Kim’berne, siden med pigerne Sol & Trille – men man er tilbage med Jørgen. Og det ligger ikke i kortene at sige farvel til ham, understreger Britt Hougaard, der alligevel tillader sig et kort kig fremad:

”Henning er 63 år, og på et tidspunkt vil han måske ikke mere. På dét tidspunkt håber jeg, at vi har lidt af det oprindelige mod i behold, når vi skal introducere noget nyt.”

Frygter du, at modet vil svigte jer?

”Jeg fornemmer, at marketing i disse år går med livrem og seler – det er derfor, at jeg taler om mod. Omvendt ligger modet forhåbentlig dybt i os, fordi vi har jo kunnet se effekten af historien om Jørgen,” siger Britt Hougaard og får så alligevel rundet Effectiveness Award.

At Jørgens navn og position gennem 15 år er slået fast, understreges af en opringning fra en af de 80.000 fans, ”han” har på sin Facebook-side. Personen i røret havde forinden deltaget i debatten (og like-fiskeriet på siden) om luft i poserne. Britt Hougaard refererer:

”Jeg vil gerne tale med Jørgen,” bad han omstillingen om.
”Øh … Jørgen? Han er her ikke,” lød svaret.
”Jamen, er han da ikke på arbejde?”

Hvorefter omstillingen måtte ødelægge illusionen for den unge mand.