Den Partners-skabte Kim’s kampagne er et af tidens længstvarende koncepter – og en stærkt anerkendt og effektiv reklame-kampagne.
Men åbenbart ikke kun for det kreative arbejde. OMGs analyseselskab, InsightGroup er nemlig blevet belønnet ved IAB konferencen i Barcelona. Prisen har til formål at hædre analysers bidrag til succesfuld digital markedsføring, og Kim’s kampagnen vandt i kategorien Social Media.
Casen er et eksempel på en innovativ tilgang til at afdække fansidens kommunikationsmæssige betydning for særligt engagerede Kim’s forbrugere. Kommunikationsuniversets performance blev analyseret blandt de engagerede Facebook fans gennem en segmentering af fans, rekruttering af fans og afvikling af interviews. Derudover blev der udviklet en skræddersyet ”engagement score”, der identificerede de væsentligste virkemidler til at aktivere de højt engagerede fans. På baggrund af analysen er Kims i dag i stand til at identificere og aktivere mærkeambassadører på kommende lanceringer.
”Vi er meget begejstrede for prisen og ikke mindst resultatet af denne analyse. Vi ser i dag sociale medier som en integreret del af vores markedsføringspalette, og med denne analyse er vi nu i stand til at anvende indsigter fra fansiden til udvikling af både nyt kommunikationsunivers og nye produkter. Analysen er med til at fuldende vores beslutningsstøtte fra indsigt til salgseffekt,” siger Britt Hougaard, der er marketing manager hos Kim’s.
Herudover vandt InsightGroup to andenpladser for henholdsvis et større studie omkring europæernes brug af mobile enheder i beslutningsprocessen, samt en analyse af multiscreening, herunder danskernes brug af smartphones i dagligvareindkøbene.