Kina-rapport giver Apple image-ridser. Eller måske ikke alligevel?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Apple blev i påskeugen hængt ud for arbejdsvilkårene hos firmaets kinesiske underleverandør. Men en enkelt information indebærer, at Apple måske har fat i den lange ende.

Apple får ridser i sit image, lød det bl.a. i TV-Avisen ved indgangen til påskeugen. Årsagen var en rapport om arbejdsforholdene hos Apples kinesiske underleverandør, Foxconn.

Rapporten skildrede rystende arbejdsforhold, og selvom Foxconn leverer til mange andre end Apple, så er det naturligt, at verdens mest værdifulde virksomhed og et af verdens stærkeste brands bliver hængt ud.

Der er dog en enkelt information i forbindelse med historien, som ikke alle medier bringer videre, men som er ret betydningsfuld i PR-mæssig sammenhæng.

Rapporten er nemlig lavet af den uafhængige Fair Labor Association, som Apple rent faktisk har meldt sig ind i. Apple er altså involveret i udarbejdelsen af rapporten.

Apples topchef, Tim Cook, har da også tilsluttet sig kritikken, og der er indgået en aftale om, at Foxconn skal have elimineret de kritiske forhold senest om 16 måneder.

PR-direktør Jens F. Kofoed, First Chair, ser Apples involvering i rapporten som et klart eksempel på overskudskommunikation.

“Det er et tegn på, at rapporten ikke bare er alibi-kommunikation, at Apple accepterer, at være involveret i en rapport, der fremkommer med kritik. Selvfølgelig forpligtiger det i forhold til at gøre noget ved det – hvis ikke kan det blive et selvmål – men mon ikke, hele processen er tænkt nøje igennem. De har deres troværdighed i behold, og bliver fortællingen om et år eller to, at der er sket markante forbedringer, så har Apple scoret et mål frem for at få ridser i imaget,” siger Jens F. Kofoed.

Det er i det hele taget et spørgsmål om, hvor meget sagen kan anfægte Apple, Der virker teflon-agtig over for dårlige sager.

“Apple har oplevet mange dårlige sager på det seneste, men brugere og fans virker uanfægtede. Jeg må indrømme, at jeg tidligere har troet, at Apples selvfedme ville gøre dem sårbare, men det ser ikke ud til at være tilfældet. Næsten ligegyldigt, hvad der kommer frem, så elsker kunderne deres produkter så meget, at de finder sig i det,” siger Jens F. Kofoed.