Af Peter Engholm 25@mail.dk

For anden gang på godt to år har Klasselotteriet afholdt EU-udbud blandt mediabureauer. Forrige gang var bureauerne professionelle – men denne gang havde de ”virkelig spidset pennen”.

Der går ofte diplomati i den, når en annoncør skal udtale sig oven på en bureaukonkurrence. Vinderen får den ros, som vinderen nu fortjener, men man vil så nødig tale dårligt om de øvrige deltagere – i særdeleshed ikke, hvis de har været navngivet forinden.

Denne gang er for så vidt ikke anderledes, men man fornemmer imidlertid en tyngde og oprigtighed, når et helt felt af deltagere bliver fremhævet. Det gælder Klasselotteriets EU-udbud blandt mediabureauer – og marketingdirektør Kirsten Østergaard stiftede nærmere bekendtskab med et finalefelt bestående af Mindshare, MEC, IUM og OMD (Vivaki – i form af ZenithOptimedia – trak sig forinden).

“Efter en meget intensiv udbudsrunde har vi valgt IUM som det bedste og billigste tilbud. Det er lige godt to år siden, at vi sidst har været igennem et tilsvarende proces, og dengang fik vi helt igennem professionelle tilbud. Men jeg kan konstatere, at der er sket meget på de to år, for bureauerne har virkelig spidset pennen. Vi fik meget flotte tilbud: Gennembearbejdede og veldokumenterede. Vi er nærmest smigrede over den interesse og gejst, som bureauerne har vist os,” siger Kirsten Østergaard.

Klasselotteriets EU-udbud efter bare to år skyldtes, at man havde opsagt kontrakten med Carat, der i efteråret vandt med at håndtere Danske Spil – heriblandt Danske Lotterispil, der konkurrerer med Klasselotteriet på det delvist liberaliserede marked.

“Alle fire tilbud rummede bud på Klasselotteriets mediestrategi og medieindrykninger i 2012 samt bud på, hvordan vi kan optimere vores medieinvesteringer. Vi er nu ved at gennemgå og tilpasse IUMs bud. Vores hovedkanaler vil fortsat være tv og adresseløse forsendelser, men vi kommer til at gøre ting anderledes i den kommende tid,” siger Kirsten Østergaard.

Kommentarer

  1. Det ville da være skønt hvis IUM hjalp dem med at veksle de hovedløse forsendelser til en mere begavet tilgang til målgruppen…

  2. Hep!
    Super begavet og konstruktivt indlæg!
    Hvem mener du er målgruppen og hvad synes du IUM skal gøre anderledes?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club