De centrale tal er 260 og 8. Og nej, det er ikke udtrækningsnumre på store gevinster i Klasselotteriet, men år. Klasselotteriet fejrer 260 års jubilæum med en utraditionel julekampagne, og den markerer samtidig afslutningen på 8 års samarbejde med Responsive.
Det utraditionelle i kampagnen består i et brandende element fra en annoncør, der normalt er anderledes direkte i sin markedsføring.
Og så er der i øvrigt gevinster på spil, også selv om man ikke har købt lodder i lotteriet: I disse dage sender Klasselotteriet en DM – eller adresseløs, om man vil – med fire gratis “til-og-fra kort” til alle husstande i Danmark.
Bag lågen på samtlige kort gemmer sig et lykkenummer, som 260 heldige gavemodtagere kan veksle til 2 SuperGavekort á 250 kr. Det fromme håb fra afsenderen er, at vinderne vil beholde et af gavekortene og give det andet til gavegiveren, og på den måde sprede endnu mere juleglæde.
Et andet håb fra Klasselotteriet er naturligvis, at mange vil benytte til-og-fra kortene.
”Vi giver de til-og-fra kort, man altid står og mangler i sidste øjeblik. Og så kan man i løbet af julen også få afprøvet sit held med kortets QR-kode via mobilen eller lykkenummer via pc. Vi vil bestemt ikke være kede af, hvis der bliver talt om kortene i forbindelse med noget julehygge,” siger Kirsten Østergaard, der er marketingdirektør i Klasselotteriet.
Ud over adresseløse og breve indeholder kampagen online aktiviteter for at skabe opmærksomhed og få flest muligt til at sætte til-og-fra kort fra Klasselotteriet på gaverne i år.
Kampagnens ophavsmænd er Responsive, og det er samtidig bureauets svanesang. I forrige måned blev en bureaukonkurrence afgjort til fordel for bureaukonstellationen Advice-Magnetix.
”Jeg vil gerne benytte lejligheden til – dybtfølt – at kvittere for samarbejdet med Responsive. De mange års gode samarbejde har virkelig løftet Klasselotteriet til en moderne tidsalder, og denne kampagne – og julefilmen i Klas-universet – støber samtidig kuglerne til det videre univers,” siger Kirsten Østergaard.
Til februar forventer Klasselotteriet at lancere ny kommunikationsstrategi og nyt univers skabt af Advice-Magnetix.