Klip fra bureau-året der gik. Del 1.

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Bureaubiz har samlet de vigtigste branchebegivenheder, så du hurtigt kan danne dig et overblik over året. Læs første del her.

Et år i bureaubranchen indeholder et utal af nævneværdige begivenheder. Vi har gransket året og nedfældet nogle af de vigtigste ting, der skete:

Nye bureauer
Afsættet for det nye PR-bureau Change var forandringskommunikation, som ifølge de to stiftere Jonathan Bornemann Junker og Anders Vincent Jacobsen skulle ’hives op af skuffen og sættes i spil i en digital kontekst’. De to hovedkræfter, der henholdsvis havde en fortid i IKEA og Mannov, blev udvidet med juniorkonsulent Thomas Landtved Holm.

GroupMs teknologi- og marketingkonference, NextM, dannede i år rammen for en lancering af et nyt mediabureaubrand. I realiteten var det dog Mediabroker, der ændrede navn til m/Six. Målet er at blive ’det mest digitale mediabureau herhjemme’, fortalte daværende CEO Peter Ottesen til Bureaubiz.

Et trekløver, med fælles fortid på Revolt, åbnede deres eget bureau Geschæft. Bag det nye bureau, der fra starten havde sikret sig fitness dk som kunde, stod Benjamin Bang, Nicoline La Cour og Alexander Michael.

Linda Dinesen blev projektleder og direktør i et nyt dialogbureau med det franske navn; Tete-a-Tete. Med sig havde hun de to freelance-tekstforfattere, Rikke Vennervald Sørensen og Frank M. Dietrich.


Frank M. Dietrich, Rikke Vennervald Sørensen og Linda Dinesen i Tete-a-Tete.

Fat Pigeon er navnet på et nyt ’nomadebureau’ stiftet af Niels Peder Ravn, der tidligere har været kreativ direktør på Adtomic og Integral. Fat Pigeons plan er at kunne rejse rundt og arbejde ude hos den enkelte kunde.

Nye bureaudirektører
I oktober måned trådte Tobias Smidth-Fibiger ind ad døren hos McCann Copenhagen som bureauets nye CEO.

”Min opgave er klar. McCann er nede i en bølgedal og jeg skal genopbygge bureauet til en position, som det stærke brand fortjener,” sagde Tobias Smidth-Fibiger.

Et par måneder senere kunne han skrive en ny kunde på listen: Tivolis online spil produkt, Tivoli Casino, der blev vundet i en pitch. Smidth-Fibiger kom fra en stilling som client director hos Hjaltelin Stahl.

Hos Co/Plus voksede ledelsesopgaverne i 2016, og derfor fik bureaet en ny strategic director i Kiki Schølin. Schølin blev hentet tilbage fra DDB, hvor hun fungerede som strategic planner.


Kikki Schølin vendte ‘hjem’ til Co/Plus efter en periode hos DDB.

Jens Bjørn Koustrup Nielsen blev ansvarlig for Agency Springs københavnerkontor. Han kom fra en stilling
som business development director hos Magnetix. Koustrup indtrådte i samme ombæring i Agency Springs ledelse og partnerkreds med ansvar for at skabe vækst og styrke bureauets strategiske profil.

Efter otte år valgte Mikkel Heideby at forlade sin CCO stilling hos Umwelt til fordel for en ansættelse som director hos Black Rabbit, der blev stiftet af en håndfuld BBDO-afhoppere – inkl. bureauets kreative direktør, Carsten Schiott, for 4 år siden.

Peter Zimmermann gjorde efter syv år hos Republica comeback hos Brandhouse, hvor han tidligere var kreativ direktør. Denne gang skulle Zimmermann have særlig fokus på retail, under stillingsbetegnelsen Creative Director Retail.

Digitalbureauet 1508 fik efter 16 år for første gang en ny adm. dir. Thomas Busk kom fra en stilling som CCO hos DigitasLBi med et cv, der inkluderede topstillinger hos Microsoft og i flere start-ups. Den tidligere adm. direktør Line Rix, fortsatte som bestyrelsesmedlem og blev CEO for søster- selskabet Kit Couture, der er en startup.

Konstellation & Republica ville skærpe kompetence-fladerne med en ændring i bureauets ledelse, hvor Mette Hassing Christensen blev ny produktionsdirektør. Christensen kom fra AdPeople, hvor hun de seneste 12 år havde været produktionsdirektør for EMEA.

Efter at Mediabroker blev til m/Six, trådte den adm.dir. Peter Ottesen et step ned og overlod CEO-posten til tidligere digital direktør Lasse Clarke Storgaard. Peter Ottesen stiftede bureauet for 15 år siden, og han vil fremadrettet indtage en ny rolle – med den på mediabureauer sjældent brugte titel CDO; Chief Development Officer.

Den tidligere marketingdirektør hos TV 2, Dorte Helene Dam, blev ny bureaudirektør for Kindly, hvor hun blandt andet blev stillet til opgave at skabe kendskab til bureauet. Dam overtog posten efter Christian Schønnemann, som fik 2,5 år i bureaudirektørstolen på det venlige bureau.


Thomas Sofienberg rykkede hurtigt med at finde en ny COO, efter han selv startede som CEO i Dwarf. 

Dwarf fik i løbet af året en ny CEO udefra. Der var tale om Thomas Sofienberg, der kom fra DIS/Play, hvor han var digital director. To uger efter udmeldingen om, at Sofienberg ledte efter en ny COO, startede Lars Berntsen i stillingen. Berntsen kom fra selvsamme stilling hos Konstellation & Republica, hvor han samlet havde været i 15 år.

Karsten Lange fik en ny stilling som business director hos MediaCom. I sin tid var Karsten Lange med til at stifte mediabureauet BNP under Mediabrands’ paraplyen.

Hansen Agenda optog Charlotte Ersbøll som partner. Hun var i en længere årrække og indtil i efteråret corporate vice president for stakeholder engagement i Novo Nordisk. Bureauets navn er fremover Hansen & Ersbøll Agenda.

Før i år havde det digitale bureau Subsero aldrig haft en kreativ direktør. Det fik de i skikkelse af Jesper Isholm. Isholm forlod forrige sommer et job som kreativ direktør hos Ogilvy – og havde siden været freelancer.

Charlotte Liendgaard Vigh blev en del af ledelsen i Clienti Aarhus. Inden da havde hun haft ansvaret for udbygningen af Kunde & Co.s jyske aktiviteter. Vigh kunne fremover kalde sig digital kontaktdirektør.

CP+B Copenhagen markerede sig også på medarbejdersiden ved at ansatte austral- skfødte James Godfrey som ny kreativ direktør. Da man i forvejen har Kristoffer Gandsager på denne post, var der tale om en udvidelse af ledelsen. Godfrey har som tekstforfatter været involveret i flere Cannes-vindende arbejder som Do It For Denmark samt Generous Upgrader (Anthon Berg).

I Geelmuyden Kiese hyrede man Benny Damsgaard som ny direktør i kommunika- tionsbureauets danske public affairs-afdeling. Damsgaard har de seneste mange år arbejdet i og omkring toppen af dansk politik, og var indtil forrige sommer hos Det Konservative Folkeparti, hvor han i godt tre år var chef for partiets Presse- og Informationstjeneste.

4 seniorfolk blev alle partnere i kommu- nikationsbureauet WeDoCommunication. Udover Anna Thygesen bag roret, som adm. direktør og ejer, var bureauets partnere: Christian Eppers, Thomas Fryd og Anne Kirstine Cramon.

Nye marketingdirektører
Hos Irma tiltrådte Rikke Hyldsberg Søgaard som ny marketingchef. Hun bedyrede, at hun ville gå ’efter mere kant og mindre taktisk kommunikation’. Rikke Søgaard kom fra B&O Play, hvor hun i halvandet år var global eCommerce Manager. Forinden var hun marketingchef i tre år hos nemlig.com.

Efter 15 år hos Mars skiftede Iben Marie Bason chokolade ud med øl hos Carlsberg Danmark. Titlen som nordic marketing director, chocolate blev i samme ombæring byttet ud med den noget mere mundrette titel marketingdirektør.


Iben Marie Bason blev ny marketingdirektør i Carlsberg. 

Ny marketingdirektør for Tulip blev Jacob Skovgaard, der kom fra Arla, hvor han senest var senior vice president for ostekategorien. Skovgaard overtog stillingen efter Karen Østergaard havde valgt at stoppe.

På trods af, at Ryanair for over et år siden lukkede sine baser i Danmark, ansatte flyselskabet en dansker som ny salgs- og marketingchef. Nikolaj Krogsgaard Thomsen blev ansvarlig for salg og marketing i Skandinavien og de baltiske lande. Han kom fra et job som nordic field sales executive for The Fork, der er Tripad- visors restaurantplatform.


Nikolaj Krogsgaard Thomsen blev Ryanairs ansvarlige for salg og marketing i Skandinavien og de baltiske lande.

Hos Nespresso opgraderede man en marketingstilling, fordi den digitale markedsføring skulle styrkes. Den blev indtaget af Jette Schmidt, som kom fra en stilling som marketingchef hos Verisure og havde en årrække hos YouSee bag sig.

Årets forfremmelser
Greys CEO Rolf Bach Christensen blev i år forfremmet til CEO for Grey Nordic. Rolf Bach Christensen kom til Grey i efteråret 2011 som adm.dir. efter at have været en lang årrække på forskellige mediabureauer, senest som leder af Carat i Aarhus.

Hos Grey var det lykkedes for Rolf Bach Christensen, sammen med den øvrige ledergruppe i 2015 at vende flere års underskud til overskud, så man også tjener penge udover at være kendt som et meget kreativt bureau.

I flere år har &Co. kørt ud fra devisen, at hvis man som bureau vil beholde de bedste seniorfolk, skal de være partnere. I år overgik den ære det kreative makkerpar Johan Køhler og Rune Petersen, der har været seniorteam på & Co. i lidt over tre år. De to blev partnere i NoA, som &Co. er en del af, som en anerkendelse af deres indsats og løsninger.

I en stor organisationsændring i 2016 samledes ledelsen af SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’ Brugsen. Det samme scenarie gjaldt også for marketingafde- lingerne, der fik Pia Niemann som chef. Niemann var, før sin tid i Coop, client service director hos DDB.

Som man kan læse under ’Nye bureaudirektører’ tiltrådte Tobias Smidth-Fibiger som ny CEO for McCann. Og der gik ikke længe før, at Smidth-Fibiger havde fundet dem, som han satsede på skulle løfte bureauet med ham. De blev fundet internt i skikkelse af Cliff Kagawa og Silas Jansson, som blev forfremmet til kreative direktører.


Tobias Smidth-Fibiger flankeret af Cliff Kagawa (tv.) og Silas Jansson (th.).

Kommerciel direktør Susanne Mørch forlod DSB, fordi hun havde fået jobbet som H.C. Madsens afløser i spidsen for Danske Spil. Statsbanerne var hurtige til at finde Susanne Mørchs afløser, som blev Jan Sigurdur Christensen, der siden 2014 havde besat stillingen som planlægningschef i DSB.

Morten Grubak blev forfremmet og sat i spidsen for den danske afdeling af Vice/ Virtue – som creative director.

Grubak har en fortid i Konstellation inden han kom til Vice. Morten Grubaks forgænger som creative director, Jonathan Lang, fik en ny rolle som concept & strategy partner.

For godt et år siden fik Yellow ny partner og ny kreativ direktør. I år blev der ligeledes skiftet ud på posten som adm. dir. Anders Lykø, der for 25 år siden stiftede bureauet sammen med Steen Bundgaard, solgte sine aktier og stoppede. Ny adm. dir. blev Søren Sachs, der har været på bureauet siden 2007 og været partner siden 2010.


I 2017 rykkede Per Pedersen endnu højere op i Grey-netværket.

Fra at være kreativ næstkommanderende i Grey-netværket rykkede Per Pedersen i 2016 op til øverste niveau. Her fik han det globale ansvar for Greys kultur og kreative tilgang, med titlen Chairman Global Creative Council. I foråret 2017 steg Pedersen, der har været i Grey netværket i over 25 år, endnu et nøk i graderne da han fik tildelt rollen med den noget enslydende titel: ’global creative chairman’.

Den nye titel betyder, at Per Pedersen nu er intet mindre end den øverst ansvarlige for den kreative linie i hele Grey-netværket, der tæller 432 kontorer i 96 lande.