Med mere end 900 seminarer alene i den interaktive kategori er SXSW et herligt kaos af kreativitet, forretning og teknologi. Dette bringer folk fra hele verden til byen Austin, og eventen er estimeret til at bidrage med 218 millioner dollar til byen Austin. Det er en meget stor begivenhed og indtrykkene er mange, så det er nok først, når man kommer hjem, og det hele bundfælder sig, at man kan trække tendenserne helt tydeligt frem. Men I skal ikke snydes, her er 10 (meget) forskellige ting, som vi er stødt på undervejs, og som på forskellige måder var øjenåbnere.
1. Du har seks sekunder til at gøre indtryk
Den unge Generation Z (unge under 18 år) giver i gennemsnit et website 6 sekunders chance, inden de smutter.
2. Smartphonen revolutionerer detailbranchen
CEO’en fra det amerikanske fashionmærke Nordstrom har udtalt, at smartphonen er den største revolution i detailbranden i 60 år. Tal viser, at 75% bruger deres smartphone, når de shopper. Så detailbranchen bør forberede sig på at smelte deres fysiske butik sammen med en digital brugeroplevelse. 75% bruger i øvrigt deres smartphone på toilettet, men det er en anden historie.
3. Robotterne kommer
Den russiske robot-entreprenør Dmitry Grishin fortalte, at udviklingen af robotter og hardware lige nu eksploderer. Hovedårsagen skal findes i, at det aldrig har været billigere at producere hardware. For at perspektivere dette fortalte han, at det for 20 år siden ville have kostet tre millioner dollars at producere en iphone.
4. 3D printning med dyr
Et af sidste års store temaer var 3D print. Direktøren fra MIT Medialab Joie Ito fortalte at ’Bio-engineering’ er et af deres store fokusområder. De forsker i, hvordan biologi og teknologi kan smelte sammen, og de arbejder på at løse ’How to grow anything’. Det er der kommet et smukt og meget fascinerende projekt ud af: http://matter.media.mit.edu/ee.php/environments/details/silk-pavillion
5. 4D print. Nu med indbyggede funktioner
MIT Medialab viste også prototyper på 4D print, hvor materialer er ’preprogrammeret’ til at udføre specielle funktioner, hvis materialet f.eks. udsættes for vand eller kulde. Se et eksempel her: http://vimeo.com/59185591
6. ’Word of mouth’ slår ’Word of mouse’
Wharton professoren og forfatteren bag ‘Contagious: Why things catch on’ fortalte, at word of mouth er 10 gange mere effektivt end traditionel reklame. Og det er overraskende nok kun 7% af alt word of mouth, der forgår på de digitale platforme.
7. Kun for ’Glassholes’ eller fremtidens wearable
Google Glass blev ivrigt diskuteret på flere seminarer på årets festival. Meningerne var mange og flere var negative. Som en sagde på Twitter: ”Glass bliver aldrig en succes, når man ikke kan tage en selfie”. Men der skal ikke herske tvivl om, at wearables kommer til at spille en stor rolle, og emnet var allerede søndag festivalens mest tweetede emne.
8. 80.000 volt leveret af drone
Kommerciel brug af droner var et andet varmt emne. Techvirksomheden Chaotic Moon gennemførte et stunt på festivalen, der skulle gøre opmærksom på, at vi alle har et ansvar med al den teknologi, vi har til rådighed i dag (og måske give dem en masse gratis PR). Det lidt makabre stunt gik ud på, at en fyr blev skudt i brystkassen af en drone udstyret med 80.000 volts laserguns. Se og læs mere her: http://www.theverge.com/2014/3/8/5483774/the-cupid-drone-strikes-with-80000-volts-to-the-chest
9. Wrestling viser vejen på ’Second screen’
Wrestlingforbundet WWE viste, hvordan de som nogle af de første for alvor har taget ’second screen’ tankegangen til sig. Det netop lancerede WWE Network leverer uge efter uge fuldstændigt unikt digitalt content i forbindelse med TV-programmerne, og brugerne kan her live være med til at præge programmernes udvikling. Med mere end 2 milliarder views på Youtube og den mest populære superstjerne på de sociale medier, John Cena, med 26 millioner fans, er det et meget spændende tiltag at følge. John Cena dukkede i øvrigt op i fuldt wrestling gear til stor begejstring for især amerikanerne.
10. Vi er stadig maksimalt seks led fra Kevin Bacon
For 20 år lancerede tre collegedrenge et af internettets helt spæde viralhit ’The Kevin Bacon Game’ (http://www.thekevinbacongame.com/), hvis grundidé går på, at vi alle maksimalt er seks led fra Kevin Bacon. Med øget udbredelse af smartphones og internet er budskabet om, hvor lille verden egentlig er, mere aktuelt end nogensinde. Kevin Bacon og en af spillets udviklere dukkede op. Indslaget sluttede med denne lille optagelse, der gør, at alle (inkl. undertegnede) i salen nu har et ’Baconnummer’ på 1: https://vine.co/v/MqJYrBJrjYI
Dette var kun lige toppen af isbjerget. Det værste ved SXSW, er at man hele tiden føler, man går glip af noget (også kendt som FOMO, Fear Of Missing Out). Men det kan stærkt anbefales til andre.
Bureauet Wellplayed har i øvrigt lavet dette fine site, hvis man har lyst til at se hvordan andre danskere har oplevet SXSW: http://sxsw.wellplayed.io/