Af Kim 'Bamsen' Jong

Kim Jong aka. 'Bamsen' anmelder frokoster rundt om i bureaubranchen. Denne gang er 'Bamsen' på frokost-togt hos Advice, hvor han spiser og snakker med partner Ralf Lodberg - over en klassisk græsk specialitet.

Bamsen kom rullende forbi Advice på Gammel Kongevej, da han fik øje på CCO og partner Ralf Lodberg – og pludselig blev lidt brødflov. Om det var på grund af tidspunktet på dagen eller Ralfs altid appetitlige ydre, skal vi lade være usagt.

Under alle omstændigheder lykkedes det at overtale Hr. Lodberg til at bespise bamsen, for ikke alene er manden altid ulastelig i fremtoningen, han er også et rart bekendtskab og – skulle det vise sig – i stødet til at levere et par skarpe iagttagelser.

Bamsens sult blev bestemt ikke mindre, da han så Advice-partneren foran bureauet på Gl. Kongevej.

Advice er jo et ret interessant bureau, der de seneste år har været gennem en markant udvikling. Fra at være et kommunikationsbureau med rødderne i PR, analyse og public affairs, er man i dag et bredt funderet bureau, der også bestræber sig på at vinde fodfæste inden for marketing og kreativ konceptudvikling. Det er en ambition, der begynder at bære frugt, eftersom Advice er vokset betragteligt gennem de seneste år, og nu beskæftiger mere end 100 medarbejdere.

Det voksende antal maver, der skal fyldes, giver sig også til udtryk i kantinen, hvor Ralf og Bamsen stillede sig op i god tid, inden de sultne horder fik ryddet buffeten til uigenkendelighed.

Det er noget af en præstation at få mad til så mange til at tage sig spændende ud, når den leveres i store stålcontainere og plastbakker fra et cateringfirma. På trods af antallet af munde, der skal mættes og den i øvrigt fornuftige bundlinje, har Advice endnu ikke investeret i at drive egen kantine med et fast ansat køkkenpersonale, da kontoret ikke er udstyret med et kantinekøkken.

Bamsen var ikke begejstret for at frokosten på Advice både leveres og serveres i store stålcontainere og plastbakker direkte fra cateringfirmaet.

Det faktum er imidlertid noget, der bliver arbejdet på, og måske medarbejdertilfredsheden, der i forvejen er blandt den højeste i bureauverdenen, kan stige til nye højder, hvis et sådant kantinekøkken bliver installeret.

Den business case vil Bamsen klart anbefale, at ledelsen får taget et seriøst kig på, efter sit traktement på stedet.

Som tingenes tilstand er nu, lykkedes det kun delvist at kreere en indbydende buffet, da opsætningen er lidt ligesom på en kaserne.

Dog noterede Bamsen sig, at grøntsager og salater fremstod friske og appetitlige. Bamsen fik arrangeret en grøn salat og økologisk bulgur med romanesco, pastinak, æbler og grønkål.

Salaten landede på tallerkenen sammen med dagens varme ret – grøntsagsmusaka. En græsk turist-traver, der i dagens anledning var gjort lidt mere bureau-spiselig ved at blive serveret i en vegetarisk version.

Salat og musaka a la Advice.

Salaten var udmærket om end lidt kønsløs, men bulguren var dog ikke så kedelig, som den slags har for vane at være. Her bidrog især sprødheden fra romanescoen og pastinakken samt det syrlige fra æblet til en ganske velsmagende udgave.

Musakaen havde, ikke uventet, en noget smattet konsistens efter opbevaringen i stålcontaineren. Og uafhængigt af hvad end musakaen måtte have smagt af, så fortabte enhver fornemmelse af nuancer sig desværre i (over)saltningen, der nærmest fik kartoflerne til at bryde igennem ostegratineringen og flyde ovenpå –  som efter at have været en tur i Det Døde Hav.

Bamsen fik derfor hurtigt drukket omtrent en liter vand, rømmet sig, og gik dernæst i gang med at stille værten nogle spørgsmål over frokosten om marketing kontra kommunikation – et emne der lå både Ralf og Bamsen på sinde.

”Ralf, I er jo født som et andet slags bureau end det kommunikationshus, I præsenterer jer som i dag. Jeg synes, det er interessant at se, hvordan I forsøger at forene både kommunikations- og marketing-disciplinen. Sidstnævnte er en, I har taget til jer de seneste. Hvordan har I mærket det skifte?

 Det er korrekt, at vi er født som et mere rådgivnings- og analysetungt bureau, hvad vi på nogle områder også stadig er. Men det har også betydet, at vi nok i forhold til mere kommercielle opgaver har danset for meget rundt, og måske gjort det for kompliceret. Nu er vi blevet langt bedre til at skære ind til benet af en problemstilling – og det har marketing brug for.”

”Hvordan kan det være – er marketingfolk da ikke kloge nok til at kunne håndtere kompleksitet?”

”Jo, men efter en lang periode med lavkonjunktur, er der igen en vækstdagsorden i virksomhederne. Der er trimmet i alle ender og kanter – og nu skal der skabes ny omsætning. Det kræver, at man begynder at zoome ud fra alle de små håndtag, og formår at tale ind i de helt store agendaer. De bedste brands i disse år formår at sætte sig selv ind i en meget større samfundsmæssig kontekst end tidligere. Og her vil den visionære kommunikationschef blive en meget central spiller sammen med marketingchefen, hvilket gør, at vi hos Advice også får en mulighed for at trække på vores arv i netop kommunikationsverdenen, når vi skal arbejde med integreret kommunikation.”

Ralf Lodberg bevæbnet til tænderne med kniv og gaffel.

”Det lyder helt sikkert som noget kommunikation burde kunne hjælpe marketing med – men er det ikke sandt, at netop de to discipliner ofte er meget langt fra at være integrerede i mange organisationer?”

 ”Jo, og traditionelt har der ligefrem været en vis animositet at spore imellem parterne. Marketing sidder med kundedata og de store marketingbudgetter, mens kommunikation til gengæld ofte sidder tættest på direktøren, og varetager virksomhedens renommé og ikke-betalte tilstedeværelse i medierne. Det har givet anledning til misundelse, lavt selvværd og territoriale stridigheder begge veje. Men heldigvis er det ved at gå op for begge parter, at ingen kan lykkes hver for sig – og at man står sig bedst i at samarbejde. Det ikke mindst fordi, der ofte er udskiftning på chefposterne. Så hvis både kommunikationschef og marketingchef sørger for at have et holistisk blik, står den ene part også bedre, når den anden måske skiftes ud.”

”Men hvis marketing også skal med til de fine møder med direktøren lidt oftere, og kommunikation skal bidrage noget mere til virksomhedens offensive markedsføring og ikke blot reagere på pressens henvendelser, hvor kan man så mødes?”

”I dag er samlingspunktet helt klart omkring storytelling og content. Kommunikation og marketing har begge meget at bidrage med her. Kommunikation ved ofte hvor de gode historier befinder sig henne i organisationen, men deres mere informative tilgang gør, at formidlingen af de historier langt fra altid engagerer brugerne tilstrækkeligt eller får tilpas rækkevidde. Her kan marketing til gengæld være med til at pakketere, fortælle og distribuere historierne, så de ikke alene ender som en omtale i et traditionelt medie, men også som effektivt indslag på content marketing-planen.”

”En ting er content som et samlende område – hvad med organiseringen og ledelsen?

”Mange virksomheder skal også, udover at sælge nogle produkter, lære at optræde og agere som service-virksomheder i en digitaliseret virkelighed, hvor det ikke kun er den fysiske ydelse, der har stor betydning. Når store dele af kunderejsen flytter online, så vil de største og mest professionelle virksomheder vælge at samle kommunikation, marketing og digital forretningsudvikling på topledelsesniveau hos f.eks. en Customer Experience Officer. Denne person er nødt til at være mere hånd i hanke med de mange nye snitflader og løse behovet for at kunne arbejde endnu mere på tværs af organisationen, og det sker kun, hvis ansvaret ikke ligger og flyder i en række sideordnede mellemlederfunktioner.”

”Nu taler vi om content marketing og kunderejsen, der jo er koncepter, som primært er opstået i den digitale arena. Hvordan står det egentlig til med den digitale transformation i kommunikation ift. marketing?”

”Kommunikation er meget langt bagefter marketing på det punkt. Marketing har jo den fordel, at deres arbejde i høj grad er blevet digitaliseret i og med, at den meste marketingkommunikation og en større del af kunderejsen efterhånden koncentreres i digitale kanaler og ved hjælp af digitale platforme. Kommunikationsafdelingerne har ikke på tilsvarende vis og i samme omfang taget digital til sig af den simple årsag, at de slet ikke har brugt den samme mængde økonomiske ressourcer på det. Det er dog noget der kommer til at ændre sig markant i de kommende år. I fremtiden bliver der ikke ret meget plads til den middelmådige kommunikationschef, hvis vedkommende ikke formår at digitalisere kommunikationsaktiviteterne på samme niveau, som det er sket i marketing.”

Bamsen lod denne forudsigelse være skriften på væggen og afslutningen på en særdeles livlig samtale med Ralf. Så Bamsen sagde tak for mad (og lovede sig selv, at saltrationen var opbrugt for resten af ugen) og begav sig  mere oplyst ud på Gl. Kongevej på Frederiksberg.

For Advice’s frokostbuffet bliver det kun til beskedne 2 ud af 6 poter med mulighed for flere poter i fremtiden, når bureauet engang er blevet udstyret med både køkken og kok.

På trods af det lidt tilbagestående kulinariske akkompagnement, så skal Ralf Lodberg selvfølgelig belønnes for sine evner som en inspirerende samtalepartner, der ikke lægger unødige bånd på sig selv.

Ralf får 5 ud af 6 poter.

Næste gang besøger Bamsen et familiemedlem, nemlig Uncle Grey, i Ny Østergade, hvor Lars Samuelsen lokker med en frokost tilberedt på stedet af bureauets egen kok samt en snak om awards og hvad vi egentlig kan bruge microsites til.

Hvis du har nogen kommentarer – eller frokostinviotationer til Bamsen – så skriv i kommentarfeltet nedenfor.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club