Big Data er intet værd uden Big Insights

Morten Kjær og Veli-Pekka Julkunen,
Marketing Clinic

Ofte kan en mindre mængde data kombineret med stor indsigtskapacitet faktisk være bedre og billigere.

Big Data må være et af de mest brugte buzzwords i vores industri i de sidste 12 måneder. For de af os, der har arbejdet med Big Data længe, er det blot en praktisk talemåde for et velkendt koncept:

Den voksende mængde – og øgede forfiningsgrad – af information som vore kunder indsamler, yderligere stimuleret af væksten i medieplatforme og internettet, som alt sammen driver væksten af tilgængelige data, som kan – hvis de forvaltes korrekt – bruges til fordel for den, der har dem.

Men data er kun en del af ligningen – det du virkelig har brug for er Big Insights. Big Insights, som vi definerer det, er fakta-baseret information og viden, der skaber forbedringer i beslutningsprocessen i en grad, der ikke er set før, ved at bruge avancerede analyseværktøjer (f.eks. data-mining, machine learning, ikke-lineær optimering, økonometriske og prædikative modelleringsmetoder).

Big Insights er ofte baseret på store mængder data (f.eks. som vi kender det fra Amazons anbefalingsmaskine), men ikke nødvendigvis: Små eller ”tilstrækkelige” mængder data, der er analyseret på en smart eller ny måde kan lede til stor indsigt, som kan accelerere virksomheders vækst mere end man nogensinde havde drømt om.

Andre sondringer imellem Big Data og Big Insights

  1. Big Data fortæller dig, hvad der er sket, hvor Big Insights fokuserer på, hvad der skal ske.
  2. Typisk ”Big Data tankegang” fokuserer ofte data og de afledte tekniske aspekter (data-vask, data warehousing, systemer og platforme), hvor Big Insights fokuserer på virksomhedens mulige forretningsmæssige fordele.

    For eksempel: ”Vi får mulighed for at knuse 1000 TB data på et minut fremover, hvis vi investerer i dette data warehouse og denne BI software” versus ”Vi kan øge vores overskud med 200 millioner mere hvert år, hvis vi ændrer vores beslutningsproces, som er baseret på X% mere Y end på Z”.
  3. Big Data kan forvaltes af mere teknisk orienterede kompetencer (ofte medarbejdere fra en IT funktion eller analytikere). Big Insights skal forvaltes i et samspil imellem business-owners, analytikere og mere teknisk orienterede medarbejdere.

Med et forslidt udtryk er ”Big data her for at blive”, men det er kun det første skridt på vejen. Vi har set at virksomheder, der fokuserer alt for meget på data, på de tekniske udfordringer ved at indsamle data og på hvordan de opbevarer data ikke altid er dem, der skaber de bedste resultater.

Nøglen til succes er ikke at fokusere på data alene, men på hvordan man kan forbedre de aktuelle beslutninger der skal træffes ved at aktivere de tilgængelige data.

Ofte kan en mindre mængde data, kombineret med stor indsigtskapacitet, forbedre virksomhedens beslutningskraft markant. Og til en brøkdel af de oprindelige omkostninger, der er ved en traditionel Big Data infrastruktur. Ofte går det faktisk også meget hurtigere.

Ved at øge fokus på Big Insights, kan man forvente at:

  1. Træffe væsentligt mere nøjagtige beslutninger til overkommelige omkostninger
  2. Træffe beslutninger langt mere effektivt (f.eks. ved at automatisere rutiner og gentagne opgaver med automatiseret algoritmisk beslutningstagning)
  3. Introducere fakta-baseret beslutningstagning på områder, hvor det ofte ikke har været set (f.eks. marketing eller andre stabs-funktioner)

Morten Kjær er Partner & Regional Managing Director DK/SWE og Veli-Pekka Julkunen er Head of Analytics i Marketing Clinic.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning