Brands og sustainability. Hvordan hænger det egentlig sammen?

Ørnulf Johnsen,
CEO i & Co.

Her er den tredje klumme, som CEO i & Co., Ørnulf Johsen, har skrevet hjem fra SXSW i Austin, Texas. Læs om sammenhængen mellem branding og sustainability.

I går var det fuldt hus, da &Co. var værtskab for et panel om sammenhængen mellem branding og sustainability. Sustainability er et hovedtema her til SXSW, og det indgår i stadig flere sammenhænge.

Dette var også reflekteret, det vigtigste take-out fra samtalen: Sustainability forpligter, så sammenhængen mellem hvad du siger, og hvad du gør, skal være meget tæt. Dette gør ændringen krævende, og kompleksiteten øges videre ved, at den skal forholde sig til alle stakeholders – fra investorer, til kunder og ansatte – og ikke mindst følge med i et ændrende regulatorisk miljø.

Det er en evig sandhed, at kompleksitet i en problemstilling gør implementering mere krævende og følgelig langsommere. Panelet argumenterede for, at løsningen på dette er at placere sustainability-agendaen helt centralt for virksomhedens strategi og følgelig at se virksomheden og dens relation til verden omkring, i dette nye lys.

Dette er ikke en brand-problemstilling, men branding har en stor rolle at spille for at skabe den mobilisering og det mindset, som skal til for at skabe ændring både internt og eksternt. Sustainability-agendaen betyder for de langt fleste et justeret afsæt, og det er derfor vigtigt,  at stakeholders ser virksomheden som det den er i gang med at blive, snarere end hvad den har været. Og her skal brandet vise vej, både for medarbejderes motivation og kunders mulighed for at købe ind i en større kontekst.

Greenwashing vil være en tilbagevendende problemstilling, alle virksomheder skal forholde sig til, men – som Mads Twomey-Madsen fra Pandora pointerede – så er det en informeret samtale, og så længe debatten er baseret på de rigtige intentioner og genuine handlinger, kommer vi hurtigere frem ved hjælp af åbenhed – at stikke hovederne frem – end ved at lukke os inde.

Tak til moderator Katrine Thamdrup, senior strategic planner, &Co./NoA og paneldeltagerne: Martine Gram Barbry, head of trade i Consulate General of Denmark, New York; Jes Ejsing, CEO i Wonwon agency; Jeanette Kæseler Mortensen, lead business designer & futurist, EGGS Design Cph; Mads Twomey-Madsen, VP Corporate Communication & Sustainability, Pandora; og Morten Saxnæs, communications planning director, &Co./NoA.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning