Af Holger Dahl, arkitekturanmelder og forfatter
Kan store bogstaver gøre en stor forskel? Det lader Facebook til at mene. Foto: Facebook.

I denne uge annoncerede Facebook, at virksomheden skifter logo. Fra nu af skal navnet skrives FACEBOOK. Forvirret? Det er der mange, der er, og det kan man også roligt være, for logoskiftet er en smule forvirrende. Facebook er nemlig både et firma, der hedder Facebook, og en platform, der hedder Facebook. Hvorfor nu det?

Firmaet Facebook ejer en hel masse andre apps, som for eksempel Instagram, WhatsApp og LiveRail, og firmaet Facebook er siden det amerikanske præsidentvalg i 2016 i stigende grad blevet kritiseret for lemfældig (og ulovlig) omgang med sine brugeres data.

Mark Zuckerberg har måttet møde op i den amerikanske kongres for at sige undskyld, og firmaet Facebook har i det hele taget arbejdet hårdt på at forbedre sit image. Tanken er, at det nye logo skal give et nyt og bedre image. Selve platformen Facebook har det så godt som nogensinde.

Den har ikke så godt fat i de unge, men har trods alt over to milliarder brugere og skovler penge ind i en grad, der gør samme Zuckerberg til en af USA’s og verdens rigeste mennesker.

Imidlertid har chefens personlige charmeoffensiv ikke rigtig hjulpet, og flere og flere mener, at den amerikanske regering bør skride ind og tvangsopløse virksomheden, fordi den er blevet for magtfuld.

I foråret skrev Chris Hughes, som var med til at grundlægge Facebook, et debatindlæg i New York Times, hvor han netop argumenterede for en tvangsopløsning af firmaet. En såkaldt trust-busting, som bestemt ikke er fremmed for amerikanske myndigheder, og nu er en mere reel trussel end nogensinde før.

Capslock gør her ikke den store forskel for den, som har lyst til at skrive vrede beskeder i CAPSLOCK til Facebook. 

Og det er for at imødegå denne uhyggelige idé om opsplitning – og måske for at forberede sig på, at den en dag bliver ført ud i livet – at FACEBOOK er opstået som noget andet end Facebook. Se den nye design-manual her. 

Lex Google: Ingen husker Alphabet – Ingen vil huske FACEBOOK vs. facebook
For nogle år siden var Google ude i lignende overvejelser, da det formelt set nu er virksomheden Alphabet, der ejer Google, YouTube, Android og hvad nu alle Google-virksomhederne hedder. Googles eksempel viser, at det i praksis er nytteløst at gå gennem den manøvre.

Alle siger stadig, at det er Google, der ejer xxx eller yyy – selv Alphabet bliver ofte beskrevet som det “Google-ejede Alphabet”.

Alphabet har aldrig vundet indpas over Google-brandet. Men det er måske heller ikke meningen.

Firmaet vi elsker at hade med vrede Capslock-beskeder
Så når det ikke engang kunne lykkes Google at skabe en idé om nogle forskellige virksomheder ved at finde på et helt nyt navn til sit moderselskab, så er det meget tvivlsomt, at det vil have nogen som helst effekt, at der nu både er et FACEBOOK og et Facebook.

Capslock gør her ikke den store forskel for den, som har lyst til at skrive vrede beskeder i CAPSLOCK til Facebook. 

Alle vil stadig bruge platformen, og de samme alle vil stadig hade den og brokke sig over hemmelighedskræmmeriet, uigennemskueligheden, den arbitrære udelukkelse af bestemte billeder, udsagn og alt muligt andet.

Men de vil ikke desto mindre bruge den, indtil der dukker noget bedre op – og det sker nok ikke foreløbig.

Og ingen af disse både glade og sure brugere vil skænke det en tanke, at man skal opfatte platformen og selskabet bag den som to forskellige ting, når nu de hedder det samme.

Det første Facebook Logo: Uformelt, privat og Word-bikset
Det oprindelige Facebook-logo blev designet af Mike Buzzard fra designvirksomheden Cuban Council.

FACEBOOK-logoet er fra fødslen iscenesat med mange forskellige farver og en serie PR-billeder af smilende mennesker, der ligner noget fra et meget billigt fotobibliotek.

Farven blå blev valgt, fordi Mark Zuckerberg er farveblind, og blå er en af de få farver, han kan identificere sikkert.

Ordmærket baserer sig på skriften Klavika, som skriftdesigneren Eric Olson har lavet. Buzzard modificerede bogstaverne lidt – og et logo var født.

Ideen med de små bogstaver er selvfølgelig, at Facebook skal virke uformelt – som noget privat. Skriften skal derfor også ligne noget, enhver selv kunne have bikset sammen i Word.

FACEBOOK-logoet er fra fødslen iscenesat med mange forskellige farver og en serie PR-billeder af smilende mennesker, der ligner noget fra et meget billigt fotobibliotek.

… hvis det var meningen, at det nye design skulle udstråle en slags autoritet, så er det ikke lykkedes. Det ligner stadig noget, nogen har bikset sammen i Word.

Fra Facebook til F A C E B O O K
Derfor er det jo uhyre logisk, at FACEBOOK’s designere, som er firmaets egne, valgte at gå den stik modsatte vej end moderselskabet.

Når nu platformens logo kun er med små bogstaver, så kan moderselskabet være med versaler, som de store bogstaver hedder.

Man har så, for at holde fast i det lidt uformelle, rundet hjørnerne en lille smule og kurvet de skrå træk – som for eksempel linjerne i det store K. Skriften er spærret, som det hedder – der er langt mellem de enkelte bogstaver: F A C E B O O K står der – og som design er det ikke så heldigt.

De store, åbne rum i C og O O får ordet til at falde fra hinanden – og hvis det var meningen, at det nye design skulle udstråle en slags autoritet, så er det ikke lykkedes. Det ligner stadig noget, nogen har bikset sammen i Word.

That’s how it goes – and everybody know
FACEBOOK-logoet er fra fødslen iscenesat med mange forskellige farver og en serie PR-billeder af smilende mennesker, der ligner noget fra et meget billigt fotobibliotek. Vurdér selv

Men igen – de færreste mennesker kommer til at have nogen som helst kontakt med FACEBOOK, med mindre de er aktionærer.

Den tredjedel af Jordens befolkning, der bruger Facebook, vil se det samme som altid. De vil hade det og elske det som altid; platformen vil bruge vores data til al mulig manipulation, og Mark Zuckerberg vil blive rigere og rigere.

Som Leonard Cohen sagde det: That’s how it goes – and everybody knows. Det står ved magt. CAPSLOCK eller ej.

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer