‘It’s Lit – a guide to what teens think is cool‘. Det er navnet på en undersøgelse, hvor Google forsøger at forstå, hvad Generation Z egentlig synes, er cool, hvad der fanger dem og gør dem begejstrede. Svaret er fundet ved at spørge 1.100 amerikanske teenagere i alderen 13-17 år over en to-ugers periode i sommeren 2016. Her kan du se brands’ kendskab versus deres cool-faktor.
Højst sandsynlig vil klimaet også snart sætte dagsordenen for, hvilke brands der er cool. For klimacool er uden tvivl det næste, som bliver coolere end cool. Det er godt nyt for klimabrandet Patagonia.
YouTube, Netflix og Google rammer plet. De er cool og kendt blandt teenagerne. McDonalds er kendt, men derimod mindre cool. Modsat er Supreme cool – men ikke særlig kendt. Se, hvordan de andre brands placerer sig på cool-parameteret?
Brand coolness by aided awareness, ifølge Generation Z. Kilde: It’s Lit.
Tryk på billedet for at se det i stor (s. 11-12 i rapporten).
Teenagerne har talt. De 10 sejeste brands er: YouTube, Netflix, Google, Xbox, Oreo, GoPro, PlayStation, Doritos, Nike og Chrome. Især de tre første markerer sig som cool, når man ser på grafen. At Google markerer sig så højt på listen, er værd at bemærke (og også kommentere), da de har finansieret undersøgelsen. En tilfældighed eller bevidst?
Studiet viser, at brands som The Wall Street Journal, Vice, WhatsApp og TMZ ikke betragtes som cool. Også McDonald’s står tilbage som ‘tabere’, ifølge Generation Z. Det er et brand, generationen kender – men ikke betragter som særlig cool. Brands som Uniqlo, Supreme og Patagonia lider modsatte dom. Knap så kendte, men med en vital cool faktor i midten af feltet. Patagonia er uden tvivl et brand på vej frem.
Google har samlet deres resultater i forskellige temaer. Kilde: It’s Lit.
Tryk på billedet for at se det i stor (s. 13-14 i rapporten).
Her ser du skønhed, fashion, berømtheder og musik. At sko er stemplet som cool ifølge Generation Z kommer ikke som en overraskelse. Jordan, Converse og Vans er de, der rangerer højest, hvor Adidas rangerer lige under.
De cool berømtheder er Steph Curry, Selena Gomez, Ariane Grande, Emma Watson og Chance the Rapper. De cool musiker er de, der for teenagerne til at føle noget. Twenty One Pilots, Drake, Beyonce og Coldplay er nogle af de, der stemples som cool.
Hvad mener den lidt ældre generation?
Brand coolness by aided awareness, ifølge unge i alderen 18-24. Kilde: It’s Lit.
I studiet er også 800 unge i alderen 18-24 blevet adspurgt, og overraskende nok er forskellen mellem de to generationer ikke så overvældende igen. Det på trods af, at Generation Z bogstaveligt talt er født i en digital levealder med internet, sociale medier og muligheden for at kontakte enhver døgnet rundt. Mange brands har så at sige overlevet internettet.
De to generationer er enige om, at YouTube, Netflix og Google er de tre sejeste brands – og at The Wall Street Journal, TMZ og Sprint ligger blandt de mindst seje brands. Dog rangerer McDonald’s højere hos den ældre generation. Det samme gør Vice og WhatsApp – og deres interesse for biler og videospil er også forskellig.
En kvalificeret undersøgelse?
Undersøgelsen er foretaget i USA, hvor der bor 60 millioner teenagere. Af dem er kun 1.100 blevet adspurgt, hvor kun deres alder er kendt. Hvor de bor, og hvilken socioøkonomisk status de har, indgår ikke i studiet. Så spørgsmålet er: Hvor kvalificeret et svar får Google, når de forsøger at forstå, hvilke brands teenagere synes, er mest cool?
Med spørgsmålet ladet ubesvaret giver studiet stadig et glimt ind i teenagernes verden og en forståelse af, hvad de definerer som cool.
Højst sandsynlig vil klimaet også snart sætte dagsordenen for, hvilke brands der er cool. For klimacool er uden tvivl det næste, som bliver coolere end cool. Det er godt nyt for klimabrandet Patagonia.
Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.