Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fra vor egen verden: Deducta mener at være blevet udsat for chikane fra unavngivne personer, der har fået mindre flatterende artikler til at ligge højt i søgeresultater på Google.

Jeg fik i sidste uge en opringning fra tidligere Deducta-ejer, Steen Enegaard. Bureauet har konstateret, at nogle artikler på Bureaubiz med lidet flatterende overskrifter blev ved med at ligge højt på Google, hvis man søger på Deducta.

Baggrunden er åbenbart, at der er blevet foretaget en såkaldt linkbygning bl.a. ved hjælp af små russiske sites, og på den måde er der nogen, som generer Deducta ved at sikre, at artiklerne bliver liggende højt på et søgeresultat.

Jeg mener at vide, hvad søgeords-markedsføring er, men kun overordnet, og jeg kommer meget hurtigt til kort, hvis man dykker bare en smule ned under overfladen.

Jeg kunne således med stor overbevisning sige, at det bestemt ikke er noget, Bureaubiz beskæftiger sig med. Men ikke bare fordi, vi ikke ville ane, hvordan vi skulle gøre det – det er heller ikke svært at tage stilling til, at det bestemt ikke er noget, Bureaubiz ønsker at deltage i eller vil bakke op.

Vi koncentrerer os om at skrive artikler, som man kan læse på Bureaubiz, og vil på ingen måde deltage i et spil, hvor man forsøger at drille eller genere firmaer ved at påvirke søgeresultater på Google.

Budskabet fra Steen Enegaard var dog ubehageligt, for der lå nogle utilslørede trusler. Der er for ham åbenbart et ansvar hos Bureaubiz for, hvad nogle ukendte mennesker gør med nogle af vores artikler, og derfor mente han, at det var noget, vi skulle gøre noget ved. Enten ved at fjerne artiklerne eller sætte en kodestump ind, som ville fjerne dem fra søgeresultater på Google.

Alternativet ville være at anmelde Bureaubiz til Google, som ifølge Steen Enegaard ikke ser med milde øjne på den slags linkbygning, og derfor ville vi risikere at blive slettet af Google.

Selvom vi ikke beskæftiger os med at optimere Bureaubiz-artiklers placering på Google, så var det ikke en rar trussel, og jeg gik derfor i gang med noget research.

Min konklusion blev, at truslerne er tvivlsomme.

Google er en software virksomhed der stiller en teknologi til rådighed og siderne vurderes ud fra et primært teknologisk synspunkt. Googlebot (der kravler rundt på alle sider og indexerer dem) registrerer ord, ikke konteksten. Kun hvis siden overtræder national lovgivning eller de retningslinjer Google angiver i webmaster guidelines fjernes de. Reglerne er klare og dem kan man læse her

Google anbefaler, at man koncentrerer sig om at skabe unikt indhold til sine læsere og afholder sig fra spekulative samarbejder med henblik på søgeoptimering – så det Bureaubiz i forvejen gør, matcher fint Googles anbefalinger.

Desuden kan jeg ikke se meningen i, at vi skal gøre artikler utilgængelige, fordi nogle personer, vi ikke kender, gør noget, som vi ikke bakker op. Jeg vil endda sige, at det efter min overbevisning ville være principielt forkert.

På den baggrund svarede jeg Steen Enegaard som dog ikke var videre tilfreds med responsen:


Tak for din mail og respons omend jeg selvfølgelig havde håbet på en anden beslutning.

Vi har anmeldt bureaubiz links til Google og afventer svar fra dem af, da det er så tydelig manipulation for at skade vores firma, at vi simpelthen er nødt til at gøre noget.

Det er desværre en kendt praksis som sker mere og mere ofte, hvilket Google også er opmærksomme på.”

Selvom man måske godt kan forstå Deductas irritation, og man kan hævde, at artiklerne jo fortsat ligger på Bureaubiz, så mener jeg, der er nogle principielle aspekter i denne sag.

Det fascinerende ved den tid, vi er på vej ind i, er, at internettet gør informationer bredt tilgængelige i modsætning til i gamle dage, hvor man selv i et frit og demokratisk samfund skulle vide, hvor man skulle lede.

Skal man tillade sig at være lidt højtravende, så kig på det arabiske forår og andre diktatoriske samfund, hvor internettets informationsstrøm volder magthaverne betydelige vanskeligheder.

Google spiller en central rolle i at sprede informationer – lige fra de små praktiske til underholdning, fakta og meget andet. Herunder også kritiske artikler om nogen eller noget, man måske er interesseret i.

Google er denne verdens universelle arkiv, der gør viden tilgængelig, og det kan minde om en form for sovjetisk historieskrivning at begynde at fjerne indhold, som nogen helst vil være foruden. Uanset om det er stort eller småt.

Hertil kommer, at det jo vil åbne en ladeport af misbrug, hvis Google begynder at straffe dem, der bliver misbrugt i stedet for dem, der misbruger.

Man ville jo kunne genere en konkurrent ved at gennemføre en anonym linkbygning på noget af konkurrentens indhold og så anmelde den pågældende til Google.

PR-firmaer kunne anvende det i deres reputation management til at skabe et pres på medier og få dem til at fjerne uønskede artikler eller gøre dem utilgængelige på Google.

Selvfølgelig ville artiklerne fortsat ligge på medierne, men det ville jo være at skrue tiden tilbage til det, den var engang og gøre viden mindre tilgængelig.

Hvis jeg var Google, så ville jeg ikke være begejstret for en sådan udvikling, for det ville gøre Google mindre interessant.

Noget helt andet er, at der er teknikker, hvor man efterhånden får skubbet artikler ned på listen, og en forstandig online-mand har forklaret mig, at det vil lykkes på et eller andet tidspunkt. Det kan bare tage tid, og så er der hurtigere at forsøge at tryne mediet.

Som et apropos kan nævnes, at Deducta fremhævede tre Bureaubiz-artikler. På nuværende tidspunkt er det kun en enkelt, der bliver stående højt.

Skal man anlægge et idealistisk synspunkt, bør man afholde sig fra enhver manipulation af søgeresultater – hvad enten det er for at genere nogen ved at fremme uønskede artikler eller det er det modsatte: at tage initiativer for at skubbe uønskede artikler væk.

Den holdning har dog næppe mange muligheder i det cowboyland, som nettet er.

Ikke desto mindre fastholder vi middelvejen og holder os fra linkbygning i den ene grøft og censur og sletning i den anden. Vi vil koncentrere os om at skabe indhold til Bureaubiz og tilstræbe at vi bygger vores site så reelt som muligt.

Så må andre om at slås med hinanden på Google.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club