Af Tim Frank Andersen, chief digital officer, Charlie Tango

Klumme: Tim Frank Andersen kommer i 10 videoer ind på de digitale tendenser for 2021. Her er den tredje: Fremtiden tilhører abonnementsbaserede forretningsmodeller. Fra shopping og underholdning til fitness og sundhed – alle stede vinder de frem. Så spørgsmålet er om du kan konvertere din omsætning til løbende abonnementsbetalinger?

Mange af de tjenester, jeg nævner gennem mine digitale forudsigelser i år, såsom videokonferenceteknologi eller telemedicin, er muliggjort gennem as-a-service-løsninger. Og den globale pandemi har sat endnu mere skub i væksten af digitale abonnementsbaserede tjenester.

Underholdning er et åbenlyst eksempel. Mens biograferne lukkede ned, startede Disney+ i Danmark.

Det skete i september og tjenesten blev med det samme et hit. En måned senere var 16% af danske husstande tilmeldt Disney+.

Globalt gik man fra 0 til over 86 mio. abonnenter og 2 mia. dollars på 12 måneder! 

Stort set alle streamingtjenester har oplevet en hidtil uset vækst i 2020. Netflix fik mere end 10 mio. nye betalte abonnenter i 2. kvartal. Det har samtidig fået Warner til at træffe en modig beslutning der unægtelig vil gnide endnu mere salt i såret: for nyligt meddelte de, at alle deres filmpremierer i 2021 vil blive gjort tilgængelige på selve premieredatoen på streamingtjenesten HBO Max. 

Vi ser den samme udvikling på mange andre områder. Vores sports- og motions adfærd ændrer sig på grund af lockdowns da vi nu er nødt til at træne hjemme. Og de har givet luft til forskellige online sportstjenester. Peloton er et godt eksempel. De har nu mere end 1 mio. online fitnessmedlemmer, der dyrker spinning gennem deres live online timer. Det virtuelle cykelfællesskab Zwift har over 2,5 mio. kunder – begge er eksempler på ekstremt succesrige as-a-serviceløsninger.

Shopping er en anden voksende kategori. Se bare på succesen med Amazon Prime. Hvis du køber et årligt Prime-abonnement til 119 dollars og begynder at shoppe hos dem, får du gratis levering fra dag til dag og derudover fri adgang til Prime Video, Prime Music, Prime Reading, spil osv. Amazons Prime medlemsbase forventes at overstige 200 mio. inden udgangen af 2020 og nå ud til mere end halvdelen af alle amerikanske husstande.

Endnu mere specialiserede indkøbsløsninger kommer nu også som abonnementstjenester. Stitch Fix har forvandlet personlig styling til en service. Man modtager en kasse med personlig udvalgt tøj, som man kan prøve derhjemme, med muligheden for at returnere det tøj, man ikke kan lide uden at skulle betale for fragt. Virksomheden har haft så stor succes, at man måtte begynde at benytte datavidenskab og kunstig intelligens for at understøtte Stitch Fix’s 4.000 stylister i betjeningen af deres 3,5 mio. abonnementskunder.

En anden succeshistorie er Bark Box, der blev grundlagt i 2011. Virksomheden leverer en personlig månedlig abonnementsboks til hundeejere fyldt med legetøj baseret på din hunds behov. De har nu over 1 mio. månedlige abonnenter og er for nylig gået på Børsen i USA til en værdisætning på omkring 10 milliarder dkk.

Selv Apple er på vej til at blive en abonnementsbaseret servicevirksomhed med lanceringen af Apple One – en kombination af seks forskellige tjenester med bl.a. musik, fitness og cloudhosting (200 Gb) til en fast familiepris på 20 dollar om måneden (i Danmark er fitness og nyheder endnu ikke tilgængelige). Apple præsenterede en rekordomsætning på services på 14,5 mia. dollars i 4. kvartal – før lanceringen af Apple One. Dette tal vil fortsætte med at vokse, hvilket meget vel kan være hovedårsagen til, at Apple fornylig overgik Saudi Aramco som verdens mest værdifulde virksomhed i 2020.

Ændringen mod as-a-service vil fortsætte med at accelerere. Tænk bare på ideer som automatisk genbestilling af forbrugsvarer som sæbe og kaffe håndteret automatisk af din IOT-aktiverede vaskemaskine, opvaskemaskine eller kaffemaskine. Hvis du kombinerer det med AI-understøttet efterspørgselsforudsigelse, forstår du hvorfor Amazon fortsat vil være en af vinderne i resten af dette århundrede.

For business-to-business-markedet er situationen den samme. Virksomheders udgifter til abonnementsbaserede tjenester via cloud- og on-demand-platforme, er allerede steget med 50% i 2020 og Cisco forudsiger, at 70% af arbejdsbelastningen vil blive håndteret gennem SaaS-løsninger inden 2021.

Forretningsmodeller med tilbagevendende indtægter via faste leverancer ser ud til at blive den store vinder, ikke kun bedømt på markedsværdier men også vurderet ud fra ændret brugeradfærd. bekvemmelighed.

Så når alting efterhånden konverteres til as-a-service og dermed i stigende grad bliver en del af vores hverdag, er det op til dig at revurdere din forretningsmodel for at finde ud af, hvordan du kan udnytte udviklingen og konvertere engangskøb til abonnementssalg og dermed tilbagevendende indtægter.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club