Af Claus Svanholm og Christina Schaarup, begge fra IUM

Noget er godt - men meget kan blive bedre. Facebook Home lever ikke op til hypen - men point for forsøget, lyder denne anmeldelse.

Facebook har i meget lang tid barslet med den HELT store nyhed, og rygtet har længe talt om en Facebook-mobil. Det blev det så ikke helt til…

Faktisk blev det nok nærmere en rigtig lækker Facebook screensaver med indbygget chat. Det er en såkaldt launcher-app til Android-telefoner. Det vil sige, at det er en app, der tager ejerskab over ens Home Screen (skrivebordet) og lock-screen og som er bedre integreret med resten af Android-systemet, inklusiv SMS-programmer osv.. Den 12. april kommer den i diverse app stores, men vi har snydt lidt og testet en version.

Hvad kan det nye Facebook vidunder så?

Grundlæggende er det et anderledes interface – altså en anden måde at opleve det forskellige indhold, man trækker fra sin mobil. Navigationen er anderledes, din lock-screen er et flow af dine venners statusopdateringer, og du kan trække chat-tråde ud fra diverse sociale medier og din messenger/sms-funktion, så de ligger direkte på hjemmeskærmen.

Det er i virkeligheden de væsentligste faktorer. Nå ja – så har Facebook lige overset, at man faktisk (stadigvæk) også bruger sin telefon til at ringe med, så den funktion ligger lidt gemt væk som en app på linje med alle andre apps.

Det, der spiller…

 Hos IUM har vi testet Facebook Home på et par Android-telefoner siden offentliggørelsen den 4. april. Låseskærmen med ens venners statusopdateringer, der langsomt kører over skærmen, fungerer rigtigt fint. Ønsker man at låse skærmen op, skal man blot swipe på sit profilbillede (der er centreret nederst på skærmen), og så kan man, afhængigt af swipe-retning, vælge, om man vil gå til sine installerede apps, til messenger (sms), eller til det sidst benyttede program.

Det er også super fedt, at man kan trække samtaletråde ud fra diverse social medier og sms’er og følge dem som et lille overlay på alt, hvad man laver.

 … og det, der ikke spiller

 Til gengæld kræver det lidt flere tryk på skærmen, hvis man vil direkte til sin ”gamle” hjemmeskærm med sine apps, kalenderwidgets og hvad man ellers har sat op for at personliggøre sin smartphone. Det kan dog lade sig gøre at ændre dette i indstillingerne, således at man kommer til den klassiske startskærm, når man låser telefonen op. Faktisk understøtter Facebook Home slet ikke widgets, hvilket er rigtigt ærgerligt, idet det er en af Android-platformens forcer.

 Man skal også være opmærksom på, at hvis man kommer til at trykke på skærmen, mens der kommer en statusopdatering fra en ven, ja så kommer man meget let til at give den update et Like.

 Brugernes bekymringer

Der har været luftet bekymringer for, at der skulle komme reklamer fra virksomheder direkte på din Home Screen, men Facebook har kommenteret at der ”ingen aktuelle planer er omkring annoncering i Facebook Home”.

 Mere bekymrende kan det så være, at Facebook Home kører konstant på ens telefon, og dermed kan sende live data tilbage, omkring brugerens bevægelser, brug af apps, lokationer osv. Facebook har selv meldt ud at al den analytiske data de samler, bliver anonymiseret.

 Et skift fra opgaver og overblik til content og sociale relationer.

 Overordnet er der flere gode ideer i Facebook Home, men vi synes bestemt ikke det lever op til det hype, der har været omkring denne lancering.

Og med så meget teknologi, er der et første skridt, og det er umiddelbart her, vi er. Facebook forsøger at præsentere dette som et paradigmeskift fra fokus på opgaver og overblik til fokus på content og sociale relationer. Måske – det er da et første skridt, men vi er ikke lamslåede af beundring.

Overordnet mister man for meget funktionalitet, og selvom coverfeedet er flot, så er det ikke særligt funktionelt og giver ikke det samme overblik over, hvad der er ”sket” i vennekredsen som Facebook feedet i mobilappen eller i desktopversionen gør.

Thumbs up for forsøget og bevægelsen mod det mobile. Thumbs down til det manglende overblik og forringede navigation.

Vi vil nu alligevel opfordre folk til at prøve det. Du kan også se Facebook’s og Techcrunch’s gennemgang af Facebook Home nedenfor.

Facebook Home vil være tilgængelig for brugerne fra den 12. april i Google Play Store.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club