Fem overvejelser vi bør gøre os om AI

Jack Tam, SVP of engineering,
Intuit Mailchimp

Vi vil se et skift væk fra de store mod mere specialiserede AI-modeller, skriver Jack Tam fra Intuit Mailchimp i denne klumme.

Generativ AI har stadig førertrøjen på – og brugen af kunstig intelligens fortsætter med at storme frem i marketing og drive både den kreative og produktive udvikling. Et af de store, tilbagevendende spørgsmål er: Hvordan skal vi gribe de nye muligheder og udfordringer an? Jeg ser fem markante tendenser, der vil definere, hvordan salg, marketing- og kommunikation kommer til at bruge AI i de kommende år. 

Skræddersyede AI-modeller er i vækst

I 2025 vil vi se et skift væk fra de store mod mere specialiserede AI-modeller. I stedet for brede modeller til almene formål vil AI-løsningerne blive mere tilpassede til specifikke brancher eller sektorer.

Skræddersyede AI-modeller kan f.eks. udformes specifikt til at skabe de helt rigtige brand-billeder for et givent produkt, eller chatrobotter specifikt designet til en virksomheds behov og krav. De skræddersyede modeller er med til at gøre AI endnu mere effektivt og anvendeligt for virksomhederne end de generelle modeller.

Øget kvalitetskontrol af AI-genereret indhold

I takt med at mere og mere indhold genereres af AI, bliver det i stigende grad vigtigere at sikre, at indholdet er korrekt og pålideligt. I 2025 vil vi se mange nye værktøjer, der skal fungere som kvalitetskontrolsystemer for AI-indhold og forbedre kvaliteten af det AI-genererede indhold. Blandt andet ved at fange og rette hallucinationer, påpege fordomme eller fejl og i det hele tage sikre, at indholdet er korrekt.

Det svære valg: Bygge eller købe?

I 2025 bliver virksomhedernes dilemma ikke, om de skal investere i AI eller ej, men hvordan de finder en balance mellem at investere i egne tilpassede løsninger og vente på, at færdigudviklede løsninger bliver tilgængelige. Et grundvilkår for moderne virksomheder er deres evne til at forblive fleksible og tilpasse sig nye teknologiske muligheder. Og med AI’s eksponentielle udviklingskurve bliver denne udfordring endnu mere tydelig. For på den ene side kan investering i udvikling af egne systemer være en risikabel strategi, især når teknologien udvikler sig så hurtigt. På den anden side kan virksomheder risikere at blive overhalet indenom af konkurrenterne, mens de venter på, at en færdig løsning kommer på markedet.

Efteruddannelse i AI bliver afgørende

Efterhånden som AI bliver en integreret del af virksomhedernes forretningsfunktioner, bliver det centralt, at medarbejderne forstår og er fortrolige med, hvordan de arbejder med AI. Det kræver, at virksomheder ikke bare investerer i AI-løsninger, men også i AI-uddannelsesprogrammer. Det skal sikre, at alle – uanset om de arbejder med teknologien eller ej – forstår, hvordan AI fungerer og kan anvendes effektivt i hverdagen. Det handler om at opbygge AI-kompetencer på tværs af hele virksomheden, så medarbejderne føler sig trygge ved at bruge AI-løsninger i det daglige arbejde.

Tættere samarbejde om AI-regulering

Endelig forudser jeg, at politiske beslutningstagere i højere grad inddrager tech-virksomheders rådgivning og ekspertise i udformning af regler og initiativer, der skal fremme innovation og beskytte forbrugerne. Dette parløb vil være afgørende for at sikre, at AI forbliver en positiv vækstmotor og hjælpende hånd i medarbejderes og forbrugeres dagligdag, samtidig med at de risici, der følger med den nye teknologi, minimeres.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning