Forår for kreativiteten i dansk reklame

Jacob Rosendal
Marketingchef på Det Kongelige Teater

Klummeskriveren mener, at status for den danske reklamebranche er god og at dansk reklame for alvor er på vej fremad.

Hvad sker der for tiden i dansk reklamebranche? Der er noget på færde, men branchen kan have lidt svært ved at reflektere over sig selv. Det kan ellers være nyttigt, og måske medvirke til at forstærke en positiv udvikling.

Jeg vil som tidligere reklamebureau-ansat, og nu nærmere en outsider i branchen, gerne opfordre til, at man husker at klappe sig selv og hinanden på skulderen. For der er sket noget. Noget godt.

Flere forskellige bureauer har med temmelig forskellige løsninger formået at komme langt ud over landets grænser. Hvornår og hvordan det præcis begyndte, er svært at sige, men et sted at starte kunne være RobertBoisens Spies-kampagne Do it for Denmark.

Derudover har vi i den seneste tid set &Cos vellykkede film for Momondo og TV2, men også Brandhouses fine Interflora-Valentines-homofilm.

Der er andre eksempler, men de nævnte viser, at der ikke er tale om rent held. Det ligner en tendens. Og det er kreativitet på et højere niveau, end jeg mindes at have set i årevis.

Skiftet er så meget desto mere bemærkelsesværdigt, fordi der det seneste tiår har været fokus på effektivitet, ROI osv. Glimrende og sikkert nødvendigt.

Man skal selvfølgelig også huske at skrive digital og big data, når man fabrikerer et indlæg, der skal forestille at være bare nogle få centimeter oppe i helikopteren i 2017. Det er hermed gjort.

Men de netop nævnte elementer handler i sidste ende om form og rammer. Jeg tror, at kvaliteten af det kreative arbejde stadig er afgørende. Det er kreativiteten, der i sidste ende gør forskellen. Den kan ændre vilkårene for den enkelte kunde, men også for en hel branche, der har haft det svært i en periode.

Når jeg ser tilbage på nullerne, var der da one offs som Quiksilvers dynamitsurfer. Der var også andre højdepunkter, indimellem blev der vundet awards, enkelte instruktører gjorde det godt, og folk som Lars Bastholm og Per Pedersen rejste udenlands og gjorde karriere.

Men det var en anden verden, og det er heller ikke mere end et par år siden, at Creative Circle holdt nogle selvransagende arrangementer om krisen i dansk reklame. Jeg var en af flere på scenen, fordi jeg havde valgt et udenlandsk bureau i forbindelse med en kampagne for DR2.

Uanset hvor dyb krisen var, tør jeg hermed godt sige, at status nu er anderledes end tidligere. Man kan selvfølgelig være uenig, og, som det er set før, benytte kommentarsporet til at profilere sig selv og/eller new-bizze derudaf.

Man kunne også tillade sig at være en branche, der er optimistisk og lidt stolt. Måske er dansk reklame for alvor på vej fremad, ja, måske kan vi ligefrem snart bide reklameskeer med Sverige :).

Med håb om, at det gode arbejde fortsætter og venlige kundehilsener.

Jacob Rosendal er tidligere tekstforfatter hos bl.a. Kunde & Co, envision, & Co og McCann. Derudover har han bl.a. været markedsføringsredaktør for DR2 og DR K, 2011-2014. Siden 2014 er han marketingchef på Det Kongelige Teater.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning