Af Christian Jensen, advokat i Creative Club og GRAKOM

Juristens hjørne: Forbrugerombudsmanden har den 23. september indskærpet forbud mod vildledende markedsføring i form af greenwashing over for tre virksomheder.

Forbrugerombudsmanden har i en pressemeddelelse af 23. september 2022 oplyst, at tre virksomheder har fået indskærpet forbuddet mod vildledende markedsføring i form af greenwashing.

Sag 1: Tank grønnere (OIL! Tank & go ApS)

Virksomheden havde markedsført et benzinprodukt med udsagnet ”Tank grønnere – ny 95 med mindre CO2 udledning”. Produktet var ikke mindre skadeligt for miljøet end konkurrenternes tilsvarende produkt, og Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at markedsføringen var vildledende.

Sag 2: 100 % natural sponge (C. C. Hansen A/S)

Virksomheden havde markedsført en skuresvamp med udsagnet ”100 % natural sponge”. Svampen havde gennemgået en længere forarbejdningsproces, og den kunne derfor ikke markedsføres som ”naturlig”.

Sag 3: Miljøvenlig (Kingfish Dive & Travel ApS)

Virksomheden havde markedsført en solcreme med udsagnene ”Miljøvenlig” og ”Pas på havet og dig selv med biologisk nedbrydelig solcreme”. Solcremen indeholdt dog solfiltre, der havde skadelige effekter, særligt på koraller. Solcremen kunne derfor ikke markedsføres som miljøvenlig.

Se Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club